تظاهرات مجازی جنبش روشنایی در سالگرد استقلال افغانستان

تظاهرات مجازی جنبش روشنایی در سالگرد استقلال افغانستان
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در سالگرد استرداد استقلال افغانستان، فعالان جنبش روشنایی، تظاهرات مجازی را در صفحات فیسبوکی ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان برگزار کردند.

کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک، از صبح روز پنج شنبه، ۲۸ اسد/ مرداد، تا شامگاه، هزاران کامنت با هشتگهای #جنبش روشنایی، # تظاهرات- مجازی، در مورد واقعه دهمزنگ نوشتند و بار دیگر از حکومت خواستند که براساس ماستر پلان برق افغانستان، برق ۵۰۰ کیلو ولت توتاپ را از مسیر بامیان- میدان وردک انتقال دهد. پس از کشته و زخمی شدن صدها تظاهرکننده در میدان دهمزنگ کابل، فعالان جنبش روشنایی، اعتراضات خود را در شبکه های اجتماعی گسترش دادند. پس از طوفان توییتری، این دومین حرکت اعتراضی جنبش روشنایی در صفحات مجازی افغانستان است.

عدالت می خواهیم

بسم الله عارفی، از کاربران فیسبوکی، در کامنتی با اشاره به سخنان اخیر عبدالله، رئیس اجراییه نوشته است که آیا میلیون ها شهروند این کشور که سه ماه است به مدنی ترین شیوه های ممکن، حق را مطالبه می کنند و عدالت می خواهند جزء این ملتی که شما گفتید نیستند. آیا با ستم، بی عدالتی، تبعیض و سیاست حذف می توان برای افغانستان، پیشرفت و آبادانی آورد؟

عبدالله غزنوی، نیز در زیر یکی از پستهای ارگ ریاست جمهوری نوشته است: “در قرن بیست و یک، حکومت ها، مرجع پاسخگو به تمام خواسته‌های شهروندانش می‌باشد و برای ارائه خدمات یکسان و آماده نمودن زمینه برابر برای همه شهروندان کشور تلاش میکنند! اما در افغانستان به حداقل خواست شهروندان پاسخ داده نمی‌شود. آقای غنی ! کجا شد وعده ها ؟؟؟”

اقبال غرجی از دیگر کاربران فیسبوکی نیز در صفحه ارگ کامنت گذاشته است: “عدالت، آبادی، برادری، صلح و همه خوبی هایی عالم را به همراه دارد- خواست جنبش روشنایی عدالت است نه زیاده خواهی، پس منحیث رئیس جمهور به خود اجازه ندهید که عدالت بر شانه های شما سنگینی کند و آن را در عمل تطبیق کنید.”

تعدادی از کاربران فیسبوکی نیز در کامنت‌هایشان از حکومت خواسته اند که کامنتهای آنان را حذف و بلاک نکنند. آنها می گویند که حکومت افغانستان، در روزهای تظاهرات جنبش روشنایی به جای پاسخ گویی به خواسته های آنان، موانع کانتینری میان خود و مردم گذاشتند. آنها حکومت را مقصر اصلی در کشته و زخمی شدن تظاهرکنندگان در میدان دهمزنگ دانستند.

ارگ ریاست جمهوری نیز در پاسخ به کامنتهای جنبش روشنایی گفته است که نظرات مردمی را به دقت مطالعه می کند و از مردم می خواهد که نظرات سازنده خود را برای حل مشکلات بیان کنند.

تلاش حکومت برای محدود کردن تجمعات مدنی

علی پارسا از برگزارکنندگان تظاهرات مجازی به یورونیوز می گوید: “پس از فاجعه دهمزنگ، بسیاری از جوان های تحصیلکرده را از دست دادیم. حکومت تا ده روز، سازماندهی تظاهرات خیابانی در کابل را ممنوع اعلام کرده است و ما تظاهرات مجازی را برای ادامه اعتراضات مدنی انتخاب کرده ایم اما این به معنای ترک همیشگی خیابان برای گسترش اعتراضاتمان نیست.”

به گفته وی، “تظاهرات مجازی دقیقا مانند یک تظاهرات خیابانی است؛ در این تظاهرات برای اعتراض به امری، به شکل دسته جمعی پشت دیوارهای (مجازی) حکومتی می رویم؛ شعار می دهیم، پوستر حمل میکنیم، بیانیه می دهیم و خواسته های مدنی و مشروع خود را مطالبه می کنیم.”

وی با اشاره به انتخاب روز استرداد استقلال افغانستان برای تظاهرات می افزاید: “در سالروز استقلال افغانستان، حکومت بیش از هر روز دیگری بر شعارهای ملی گرایانه و ایده “افغانستان آزاد و مستقل برای همه افغان ها” تاکید می کند. این همان نکته ای است که ما درباره اش ملاحظه جدی داریم.از نظر ما اینگونه اظهارات چیزی جز شعارهای عوام فریبانه نیست. نادیده گرفتن خواسته مشروع جنبش روشنی برای انتقال لین ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر اصلی آن، و حتا سرکوب مردم عدالت خواه دلیل واضحی بر این ادعا است.”

جنبش روشنایی از مردم خواسته است که در کمپاین صدها هزار امضا شرکت کنند تا سازمان ملل متحد برای دادخواهی از قربانیان قاجعه دهمزنگ کابل وارد عمل شود. همزمان با حرکت های اعتراضی جنبش روشنایی، حکومت افغانستان و هواداران این جنبش در خارج از افغانستان، نیز کمک های مالی به خانواده های قربانیان و زخمی های این فاجعه فرستاده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوانان افغانستان خطاب به رئیس جمهور: «مولانا هویت ماست؛ نه شتر»

کوتاه‌ترین مرز جهان میان کدام کشورهاست؟

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد