موزیکال «داستان وست ساید» در جشنواره سالزبورگ

با همکاری
موزیکال «داستان وست ساید» در جشنواره سالزبورگ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

امسال چهارصدمین سالمرگ شکسپیر نمایشنامه نویس بزرگ انگلیسی است و نمایش موزیکال «داستان وست ساید» که روایتی مدرن از «رمئو و ژولیت» است در جشنواره سالزبورگ به اجرا…

امسال چهارصدمین سالمرگ شکسپیر نمایشنامه نویس بزرگ انگلیسی است و نمایش موزیکال «داستان وست ساید» که روایتی مدرن از «رمئو و ژولیت» است در جشنواره سالزبورگ به اجرا درآمد. این اجرا با نقش آفرینی چیچیلیا بارتولی، خواننده متزو سوپرانو و به رهبری ارکستر گوستاو دودامل روی صحنه رفت.

نمایش موزیکال «داستان وست ساید»، اثر لئونارد برنستاین، آهنگساز آمریکایی قرن بیستم در جشنواره سالزبورگ اجرا شد. این نمایش موزیکال برنامه آغازین این جشنواره بود که در ماه مه روی صحنه رفت.

«داستان وست ساید» را شاید بتوان روایتی مدرن و امروزی از «رمئو و ژولیت» اثر شکسپیر دانست. در این اجرا چیچیلیا بارتولی، خواننده صدای متزو سوپرانو نقش ماریا خواهر رهبر گروه پورتو ریکوئی را ایفا می کند.

وی در این اجرای «داستان وست ساید» نقش دو ماریا را بازی می کند. یکی از ماریاها مثل روح روی صحنه ظاهر می شود و از زندگی سابقش می گوید و ماریای دیگر، ماریای جوان است که نقشی واقعی دارد و می خواند و می رقصد. خواننده ایتالیایی شهرتش را مدیون بازی در آثاری از روسینی و موتسارت و اجرای آریاهایی در سبک موسیقی باروک است. وی درباره ایفای نقش در موزیکال «داستان وست ساید» می گوید: «نقش ماریا همیشه برایم جذاب بوده است. اول به این خاطر که از نظر موسیقیایی بسیار نقش فوق العاده ای است، و دیگر اینکه شخصیت او همان طور که خودش به آواز می گوید شوخ و ساده، اما در عین حال پرشور وحرارت است. دختر جوان لاتینی که از خیلی جهات به خود من که ایتالیایی ام و اهل رم، شبیه است.»

«داستان وست ساید» به رهبری ارکستر گوستاو دودامل در فسیتوال «ویتسان» سالزبورگ اجرا شد. ارکستر «سیمون بولیوار» در این اجرا آهنگساز و رهبر ارکستر ونزوئلایی را همراهی کرد.

#WestSideStory#Whitsun#SalzburgCecilia</a> Bartoli <a href="https://twitter.com/GustavoDudamel">GustavoDudamelpic.twitter.com/egl5SZAoPL

— Salzburg Festival (@SbgFestival) May 15, 2016

گوستاو دودامل درباره ویژگی های این اثر برای اجرا با ارکستر می گوید: «این موسیقی پر از ریتمهای مختلف است. اصطلاحا می گوییم طعم و بوی لاتین دارد و پر است از اجزای خاص آمریکایی. نبض داستان و ملودی ها، ترکیب فوق العاده ای است و برای اجرای ارکستر ما، نسخه کاملی است. به نظر من موسیقی برنستاین در رگهای ما جریان دارد.»

فیلیپ ویلیام مک کنلی، کارگردان این اجرا از کارگردانان سرشناس تئاتر برادوی در نیویورک است و درباره اجرای دوباره «داستان وست ساید» پس از سالها می گوید: «این اثر درباره پیشداوری و تعصب است. تمام این وضعیتی را که امروز برای پناهجوها پیش آمده است، روی صحنه می بینیم. کسانی که از پورتوریکو به نیویورک رفته اند و اهالی نیویورک پذیرای آنها نیستند. اینها موضوعاتی است که پس از گذشت ۵۹ سال هنوز هم در زندگی ما مطرح هستند.»

برای خواننده ایتالیایی تجربه کار کردن با گوستاو دودامل، تجربه ای فوق العاده بوده است، به خصوص اینکه هر دو هنرمند خلق و خوی پرشور لاتین دارند. وی می گوید: «دودامل هنرمندی فوق العاده است و به کارش عشق می ورزد! برای او رهبری ارکستر کاری لازم است و این را می توان در هر حرکت و در هر نگاهش دید. بخت بزرگی بود که توانستم در این تجربه موسیقیایی با او سهیم شوم. هر دو ما خلق و خوی لاتین داریم و از آتش و شور خاص این خلق و خو برخورداریم. اما همچنین دیدگاه سر خوش و سرزنده ای نسبت به زندگی داریم که در طول کار نقش مهمی دارد.»

موزیکال «داستان وست ساید» همچنین در روزهای ۲۰، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ اوت ۲۰۱۶ هم در جشنواره سالزبورگ اجرا خواهد شد..

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با فیل مک کینلی، کارگردان اجرای «داستان وست ساید» در جشنواره سالزبورگ

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی