قهرمانان بدون مدالِ المپیک ریو

قهرمانان بدون مدالِ المپیک ریو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

المپیک ریو ۲۰۱۶ با شگفتی های بسیاری همراه بود.

آگهی

المپیک ریو ۲۰۱۶ با شگفتی های بسیاری همراه بود. شگفتی هایی که اگرچه به کسب مدال طلا منتهی نشد اما لحظات زیبا، انسانی و جوانمردانه را به نمایش گذاشت.

نیکی هامبیلون دونده نیوزیلندی قطعا لایق کسب جایزه بازی جوانمردانه المپیک ۲۰۱۶ بود.
خانم هامبیلون در جریان مسابقه دوی ۵۰۰۰ متر زنان، در حالی که ۲۰۰۰ متر تا پایان این رقابت باقی مانده بود، پس از زمین خوردن ناگهانی دی آگوستینو دونده آمریکایی که در مقابل او بود، زمین خورد اما پس از بلند شدن به جای ادامه مسابقه کمک کرد تا دونده آمریکایی که از ناحیه مچ پا آسیب دیده بود از زمین بلند شود و با هم از خط پایان بگذرند. کمیته المپیک از این اقدام به عنوان فداکاری و انسانیت یاد کرده است.

Sometimes the most inspirational moments don't involve medals at all… #GoGirlNikkiHamblin</a> <a href="https://twitter.com/abbey_dags">abbey_dags#Rio2016https://t.co/bGVWUUpFxH

— Women in Sport (@Womeninsport_uk) 16 August 2016

دوستی دو کره

عکس سلفی لی اون جو، ورزشکار کره جنوبی و هونگ اون جونگ، ژیمناست کره شمالی در شبکه های اجتماعی نیز از عکس های پرحاشیه مسابقات المپیک بود. این تصویر در حالی منتشر شد که تنش سیاسی میان دو کشور بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته اما این عکس نشان دهنده دوستی بین دو ورزشکاری است که کشورهایشان سال هاست با یکدیگر در تنش هستند. اگرچه برخی از اخبار حاکی از احتمال تنبیه ژیمناست کره شمالی در بازگشت به کشورش بود اما در نهایت این تصویر که نمایش دوستی واقعی میان مردم دو کشور است از یادها نخواهد رفت.

مایکل فلپس و کیتی لدکی

کیتی لدکی زمانی که دختری ۹ساله بود از قهرمان شنای المپیک مایکل فلپس که الگوی او بود، امضا گرفت و با او عکس انداخت. عکسی که ۱۰ سال پیش گرفته شد در روزهای المپیک و پس از قهرمانی کیتی در شنای بانوان خبرساز شد. این بار کیتی لدکی ۱۸ ساله بود که برای مایکل فلپس ۳۱ ساله قهرمان جهان امضا می کرد. هر دو قهرمان در رقابت های شنای المپیک برای کشورشان به مدال طلا دست یافتند.

A lot can change in 10 years! katieledecky</a> with <a href="https://twitter.com/MichaelPhelps">MichaelPhelps in 2006 and today in Rio! #Rio2016#RioTODAYpic.twitter.com/cYwUyz3PZO

— TODAY (@TODAYshow) August 15, 2016

درخواست ازدواج در المپیک

هه زی از چین که در فینال شیرجه ۳ متر زنان از روی تخته فنری دوم شد و مدال نقره را به گردن آویخت، پس از پایین آمدن از روی سکو با صحنه ای کاملا غافگیر کننده مواجه شد.
کین کای که او نیز عضو تیم شیرجه چین است و در ریو حضور داشت، با زانو زدن در مقابل هه زی و با در دست داشتن حلقه انگشتری از نایب قهرمان شیرجه زنان درخواست ازدواج کرد.
این قهرمان شیرجه زنان نیز اشک ریزان و غافلگیر از آنچه برای او اتفاق افتاده، درخواست کین کای را پذیرفت.

با هم بمانیم

خواهران دو قلوی آلمانی شرکت کننده در رقابت های دوی ماراتن المپیک ریو در حالی دست در دست یکدیگر داشتند، از خطر پایان گذشتند.
این دو دونده دوقلوی آلمانی لیزا و هانر (۲۶ ساله) شرکت در مسابقات و تمرینات را با یکدیگر آغاز کردند و تصمیم گرفتند با یکدیگر نیز آن را پایان برسانند. تصویر این دو خواهر مورد توجه رسانه های دنیا قرار گرفت. برای بسیاری این تصویر احساسی و ستایش برانگیز بود اما گروهی نیز به انتقاد علیه آنها پرداختند.

زن تاریخ ساز ایران در المپیک

پیروزی کیمیا علیزاده، بانوی تکواندوکا ایرانی نه تنها برای مردم ایران بخصوص برای زنان ایرانی که با محدودیتهای بسیاری جهت حضور در بازیهای بین المللی برخوردار هستند همچون طلسمی بود که شکسته شد.
او اولین زن ایرانی است که در تاریخ المپیک موفق به کسب مدال شد. او در رشته تکواندو مدال برنز کسب کرد، برنزی که به گفته بسیاری از ایرانیان طعم طلا داشت.
علیزاده که ۱۸ سال دارد بعد از پیروزی گفت خوشحال است که راهی را باز کرده تا زنان ایرانی بتوانند در المپیکهای بعدی مدالهای “خوشرنگ تری” کسب کنند.

عکس های رویترز از کیمیا #علیزاده تکواندوکای ایرانی که در #المپیک ریو موفق به کسب مدال برنز شد. #Rio2016pic.twitter.com/PtrNbxywzC

— euronews فارسی (@euronews_pe) August 19, 2016

“غیرت” دوملیتی خبر ساز شد

کلمات به کار رفته در برنامه های ورزشی تلویزیون ایران درباره لیلا رجبی، بازیکن دو ملیتی تیم المپیک ایران در برزیل واکنش های بسیاری از ایرانیان را در شبکه های اجتماعی در پی داشت.
زمانی که خانم رجبی نتوانست امتیاز بالایی از پرتاب وزنه به دست آورد، احسان مهاجرشجاعی، کارشناس برنامه گفت که او باید “کمی غیرت” به خرج می داد.
بسیاری از مخاطبان نیز اظهارات کارشناس این برنامه را مبنی بر “بی غیرت” خواندن لیلا رجبی برداشت کردند و موج گسترده اعتراض در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. این قهرمان سابق دو میدانی در مصاحبه ای به خبرگزاری فارس گفت: منظور من این بود که باید با غیرت و تمرکز بیشتری در مسابقه حاضر می شد و اصلا کلمه “بی غیرت” را به کار نبردم.

خانم رجبی نیز در واکنش در صفحه اینستاگرامش نوشت: “من ایرانی الاصل نیستم و حدود ۱۰ سال است تابعیت ایران را پذیرفتم و ایران را دوست دارم و در ایران زندگی می کنم و ایران را کشور خودم می دانم و بارها پرچم سه رنگ ایران را در میادین بین المللی برفراشته کرده ام که این افتخار بزرگی برای من بوده است.”

#لیلا_رجبی: کسی نباید من را بی #غیرت خطاب کند. من ایرانی الاصل نیستم اما #ایران را دوست دارم و کشور خودم می دانم. pic.twitter.com/qXwWmifRFK

— Reihaneh Mazaheri (@ReyMazaheri) August 13, 2016

تلاش قهرمانانه با وجود مصدومیت

زمین خوردن محمد جعفر مرادی، دونده ایرانی در دوی ماراتن مردان المپیک ریو نیز واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت. آقای مردای در این مسابقه با ۱۵۴ دونده دیگر رقابت کرد و با وجود اینکه در نزدیکی خط پایان زمین خورد، با سختی خود را به خط پایان رساند. اگرچه او موفق به کسب مدالی در این رشته نشد اما کاربران ایرانی تلاش او برای عبور از خط پایان با وجود مصدومیت را ستودند و او را قهرمان نامیدند.
آقای مرادی موفق شد رتبه ۱۲۹ را با ثبت زمان ۲٫۳۱:۵۸ ساعت به دست آورد.

فیلم لحظه زمین خوردن #محمدجعفر_مرادی و بعد بلند شدن و رد شدن از خط پایان #ماراتن . ببینید چطور تشویق می شه#المپیکpic.twitter.com/58HPlmMjF2

— Tavaana توانا (@Tavaana) August 21, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه از شر رژیم‌های غذایی سخت و غیراصولی خلاص شویم و به تناسب اندام برسیم؟

قهرمانی هادی چوپان در آرنولد کلاسیک ۲۰۲۴؛ «اسطوره کودکی من بودی و الان هر دو برای دنیا قهرمانیم»

اعضای فدراسیون فوتبال عربستان رونالدو را به‌خاطر حرکتی «تحریک‌آمیز» جریمه و محروم کردند