آنکارا و واشنگتن؛ تفاوت بر سر استرداد گولن، مصالحه بر سر مبارزان کُرد

آنکارا و واشنگتن؛ تفاوت بر سر استرداد گولن، مصالحه بر سر مبارزان کُرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کنفرانس خبری جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا حول سه محور، کودتای نافرجام در ترکیه و استراد فتح الله گولن، داعش، و نیروهای مبارز کُرد سوریه…

آگهی

کنفرانس خبری جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا حول سه محور، کودتای نافرجام در ترکیه و استراد فتح الله گولن، داعش، و نیروهای مبارز کُرد سوریه چرخید.

آقای بایدن موضوع استرداد آقای گولن به ترکیه را که آنکارا وی را سازمانده کودتای پانزدهم ژوئیه می داند، منوط به تصمیم نظام قضایی آمریکا دانست و نه کاخ سفید و باراک اوباما.

جو بایدن گفت:«کارشناسان ما اینجا در آنکارا از نزدیک با همتایان ترک خود در ارزیابی و جمع آوری شواهد در خصوص درخواست ترکیه مبنی بر استرداد گولن هماهنگی و همکاری می کنند.»

آقای اردوغان اما ضمن تاکید بر خواست دولت ترکیه مبنی بر استرداد فتح الله گولن از پنسیلوانیای آمریکا به آنکارا، بین گروه های مبارز کُرد و داعش و النصره تفاوتی قائل نشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت:«چه داعش، پ ک ک (حزب کارگران کردستان)، پ ی د (حزب اتحاد دموکراتیک)، ی پ گ (یگان های مدافع خلق)، د اچ ک پ ج (جبهه و حزب آزادی مردم انقلابی) النصره و یا چه الشباب؛ از دید ما همه این ها سازمانهای تروریستی هستند. سازمان خوب یا بد تروریستی نداریم و نمی توانیم سازمانی تروریستی را خوب یا بد تلقی کنیم. همه آنها تروریست هستند و بد.»

نیروهای کُردها در مبارزه و بیرون راندن داعش از دو شهر کوبانی و منبج سوریه نقشی کلیدی داشته اند اما ترکیه به شدت نگران و مخالف سرسخت شکل گیری هر گونه تشکیلات کُردی در سوریه و در نزدیکی مرزهای خود با این کشور است.

یگان های مدافع خلق کُرد که ترکیه آن را گروهی تروریستی می شناسد از حمایت آمریکا برخوردار هستند.

آمریکا در نبرد علیه داعش از نیروهای مسلح کُرد حمایت می کند و ترکیه از «ارتش آزاد سوریه».

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه همسو با آنکارا گفت که نیروهای مسلح کُرد باید به شرق رود فرات عقب نشینی کنند.

به نظر می رسد آنکارا و واشنگتن در خصوص تضاد منافع خود بر سر نقش مبارزان کُرد در سوریه به درجه ای از مصالحه دست یافته اند که در آن آمریکا خواست ترکیه را لحاظ می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد

سخنرانی دختر احمدرضا احمدی با پوشش اختیاری: پدرم را با اجبار بازنشسته کردند

چرا چین در تلاش برای میانجی‌گری در جنگ روسیه با اوکراین است؟