توافق صلح میان دولت کلمبیا و فارک پس از چهار سال نهایی شد

توافق صلح میان دولت کلمبیا و فارک پس از چهار سال نهایی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت کلمبیا و رهبران نیروهای مسلح انقلابی موسوم به فارک روز چهارشنبه از توافق نهایی بر سر پیمان صلح در این کشور خبر دادند.

آگهی

دولت کلمبیا و رهبران نیروهای مسلح انقلابی موسوم به فارک روز چهارشنبه از توافق نهایی بر سر پیمان صلح در این کشور خبر دادند. این توافق پس از چهار سال مذاکره در هاوانا بدست می آید. متن توافق مذکور قرار است به پارلمان کلمبیا فرستاده شود تا در آنجا به رای گذاشته شود.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا پس از اعلام خبر توافق نهایی صلح در پیامی خطاب به مردم این کشور گفت: «برای داشتن یک صلح پایدار و طولانی، ما باید تضمین کنیم کسانی که جزو شورشیان مسلح بودند بتوانند به زندگی قانونی و اجتماعی در کشورمان بازگردند. اعضای سابق فارک که حالا غیرمسلح شده اند قادر خواهند بود به شکلی دموکراتیک وارد زندگی سیاسی کلمبیا بشوند. آنها حالا همانند دیگر احزاب و نهادهای سیاسی می توانند برای انتخاب شدن فقط با دلیل و منطق مردم را متقاعد کنند.»

دولت کلمبیا و فارک روز بیست و سوم ژوئن متن اولیۀ این توافق را به امضا رسانده بودند. خلع سلاح ظرف ۱۸۰ روز از زمان امضای اولیۀ این توافق یکی از مفادی بود که اجرا شده است.

بر طبق این توافق، فارک باید بیش از ۷۰۰۰ عضو مسلح خود را در مراکزی که به همین منظور در نظر گرفته شده جمع کند و سلاح های آنها نیز قرار است پس از ذوب شدن تبدیل به سه بنای یادبود شود. دولت کلمبیا و سازمان ملل بر خلع سلاح و تخلیۀ پایگاههای نظامی این گروه مسلح در جنگل ها نظارت خواهند کرد.

در این توافق همچنین بندی به محاکمۀ اعضای این گروه که به جنایت متهم هستند، گنجانده شده است. کسانی که جرائم آنها نابخشودنی است به زندان محکوم خواهند شد اما بر طبق این توافق کسانی که جرائم سنگینی از جمله قتل مرتکب نشده اند مورد عفو قرار خواهند گرفت.

این توافق به ۵۲ سال جنگ داخلی در این کشور میان فارک و دولت های مختلف کلمبیا پایان می دهد. در طول این پنجاه سال، نبردهای این گروه شبه نظامی با نیروهای دولتی بیش از ۲۲۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

توافق مذکور باید برای اجرایی شدن به همه پرسی گذاشته شود و بر طبق اعلام دولت، این همه پرسی در اوایل ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

The deal between Colombia and FARC effectively marks the end of the last major guerrilla struggle in Latin America https://t.co/eqlKxZ5l1L

— The New York Times (@nytimes) 24 août 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاهده یک پرنده‌ کمیاب نیمه نر و نیمه ماده برای اولین بار در ۱۰۰ سال اخیر

کلمبیا «بزرگترین گنج تاریخ بشر» را از زیر آب بیرون می‌کشد

کلمبیایی‌ها روز جهانی تنبلی را امسال نیز جشن گرفتند