ادعاها و واکنش‌ها به حضور «جاسوس» در تیم هسته‌ای ایران

ادعاها و واکنش‌ها به حضور «جاسوس» در تیم هسته‌ای ایران
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چندی قبل عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران بدون نام بردن از فردی، خبر از بازداشت یک ایرانی دو تابعیتی داد که به گفته او با دستگاه جاسوسی انگلیس مرتبط بوده است. چند روز بعد از سخنان دولت آبادی، وب‌سایت «نسیم آنلاین» نوشت: «عبدالرسول دری اصفهانی عضو دوتابعیتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای که مسئول امور بانکی این مذاکرات بوده، به جرم فروش اطلاعات اقتصادی کشور به بیگانگان دستگیر شده است.»

این خبر موجب واکنش‌ها و اظهارنظرات متفاوت چهره‌های سیاسی در ایران شد. جواد کریمی قدوسی از نمایندگان اصولگرای مجلس درباره این بازداشت گفته بود: «این جاسوس در سفر محمدجواد ظریف به ترکیه جزو تیم سفر بوده اما از همان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می‌شود و وی از داخل هواپیما در ترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود.»

کریمی قدوسی افزوده بود: «این جاسوس علاوه بر بانک مرکزی، از بانک سامان هم حقوق می‌گرفت چون به‌عنوان عضو هیات مدیره این بانک هم بود. آمریکا به این جاسوس به دلیل فعالیت در کمیته برجام، ماهانه ۷۵۰۰ پوند حقوق می‌داد. این جاسوس علاوه بر حقوق از جاهای مختلف ایران، از آمریکا و انگلیس هم حقوق می‌گرفت.»


حمید رسایی نماینده مجلس دوره نهم نیز از جمله افرادی بود که اولین بار با انتشار تصویر دری اصفهانی به این موضوع واکنش نشان داد.

واکنش تند وزارت خارجه به گفته‌های کریمی قدوسی

سخنان جنجالی کریمی قدوسی موجب واکنش تند وزارت خارجه ایران شد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز اول شهریور ماه گفته‌های جواد کریمی قدوسی را «ادعایی بی‌پایه و اساس، بی‌ربط، کذب محض و قولی غلط» نامید.

آقای قاسمی گفت: «چگونه ممکن است آقای قدوسی که نمایندگی مردم محترم و صادق مشهد مقدس را در مجلس محترم شورای اسلامی بر عهده دارند، در عصر ارتباطات گسترده که دسترسی به اطلاعات صحیح پیرامون یک سفر سیاسی بسیار سهل و آسان است به خود اجازه می‌دهد مطالبی غلط را عجولانه و بدون هیچگونه بررسی اولیه بیان کند. بی‌شک علل و انگیزه‌های آشکار و نهان اظهار چنین سخنان بی‌اصل و اساسی کاملا واضح و روشن است.»


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های جواد کریمی قدوسی را ادعایی بی‌پایه، بی‌ربط و کذب محض خوانده است.

وی افزود: «وزارت امور خارجه با مدنظر قرار دادن مصالح و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران قصد ورود به این‌گونه دروغ‌ پردازی‌های واهی و بازی‌های سیاسی ناصواب را ندارد و تاکید می‌کند که عده‌ای معدود نباید منافع و امنیت ملی را قربانی اهداف و اغراض زودگذر جناحی و شخصی خود کنند.»

واکنش دری اصفهانی: بازداشت نشدم

در حالی که کریمی قدوسی مدعی بازداشت آقای دری اصفهانی شده بود، وی در مصاحبه با سایت خبری «بانک مردم» این اتهامات را تکذیب کرده و گفته است که آزاد است.


تصویری که از عبدالرسول دری اصفهانی عضو دوتابعیتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای منتشر شده است.

آقای دری اصفهانی در این مصاحبه با مضحک خواندن اتهامات علیه خود گفت: «من که دارم با شما صحبت می‌کنم در بانک مرکزی هستم و بازداشت نشدم. من تمام وجودم را برای اعتلای ایران تقدیم کرده‌ام. تمام تلاش من در طول عمر خدمت به ایران و اعتلای کشورم بوده و خواهد بود.»

وی افزود: «تمام این مطالبی که در سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شده کذب محض است و نمی‌دانم این خبررسانی‌ها چرا و با چه هدفی انجام می‌شود.»

واکنش عراقچی: پیدا کردن جاسوس وظیفه ما نیست

در واکنشی دیگر رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: «من در این رابطه تنها حرف و شایعه شنیده ام و امیدوارم مراجعی که باید پاسخگو باشند رسما در این خصوص اظهارنظر کنند.»


عباس عراقچی می گوید این وظیفه تیم هسته ای نیست که جاسوس را شناسایی کند و مراجع امنیتی باید پاسخ دهند.

عباس عراقچی گفت: «اگر جاسوسی دستگیر شده یا نشده، من فکر می کنم قوه قضاییه و نهادهای دخیل در این موضوع باید توضیح دهند. اینکه به شایعات اکتفا و پخش شود شکل مناسبی ندارد. اگر جاسوسی بوده و یا نبوده این وظیفه تیم هسته ای نیست و ابزار آن را نیز در اختیار ندارد که آن را پیدا کند. این مساله وظیفه نهادهای امنیتی است که مراقبت کنند دشمن از منافذ نفوذ استفاده نکند.»

دری اصفهانی بر اساس اعترافات جیسون رضائیان بازداشت شد

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ابتدا در گفتگو با نشریه «رمز عبور» و سپس در گفتگو با «خبرگزاری بسیج» مدعی شد که عبدالرسول دری اصفهانی بر اساس اعترافات جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست، بازداشت شده است.

آقای کریمی قدوسی گفته است: «قبل از دستگیری دری اصفهانی، زمانی که مذاکرات در حال انجام بود جیسون رضائیان مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‎ها در ایران دستگیر می‎شود؛ طی بازجویی‎هایی و اعترافاتی که از این فرد گرفته شد مسئولین اطلاعات سپاه در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفتند که بخشی از اعترافات و اسناد به دست آمده از این جاسوس نشان از نفوذ در تیم مذاکره کننده هسته‎ای بود.»

این نماینده مجلس افزوده: «در این پرونده اشاره می شود که دو نفر از نزدیکان آقای ظریف مرتبط با جیسون رضائیان بودند و آقای ظریف قبل از اینکه به هر مذاکره‎ای برود اخبار جمع بندی این مذاکره توسط این دو جاسوس در کنار آقای ظریف در اختیار آمریکایی‎ها قرار می‎گرفت و قبل از اینکه آقای ظریف به پشت میز مذاکره برود آمریکایی‎ها می‎دانستند مواضع او در مذاکرات چیست، احتمالا یکی از آنها همین دری اصفهانی بوده است.»

آگهی


جواد کریمی قدوسی با اشاره به بازداشت دری اصفهانی گفته است ابعاد نفوذ خیلی وسیع‎تر از اینهاست.

آقای کریمی قدوسی در پایان گفته است: «ابعاد نفوذ خیلی وسیع‎تر از چیزی است که الآن مشاهده می‎کنیم.» وی تاکید کرده این همان خطری است که رهبر در مورد آن هشدار داده است و افزوده: «بعد از آن اتفاقی که رخ داده، الآن بخشی از اطلاعات دیگر در اختیار نمایندگان در کمیسیون اقتصادی قرار گرفت که مسئولین اطلاعات سپاه به مجلس آمده و دو پرونده را باز کردند که یکی پرونده بانک ملت بود که برخی از سیاسیون در این فساد نقش داشتند و یک مورد هم پرونده دری اصفهانی؛ فرد نفوذی در تیم مذاکره کننده هسته‎ای بوده است. از این جهت است که می‎بینیم توافق برجام به گونه‎ای صورت می‎گیرد که بعد از سپری شدن ۶ ماه از اجرای آن ناقص است.»

رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی با هشدار درباره «نفوذ دشمن» گفته بود: «نیت آمریکایی‌ها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به‌ طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟

گزارش نیویورک تایمز از توافق «غیرمکتوب» ایران و آمریکا؛ تهران و واشنگتن چه تعهداتی داده‌اند؟