کلمبیا؛ امید برای آینده ای صلح آمیز در پی توافق صلح با فارک

کلمبیا؛ امید برای آینده ای صلح آمیز در پی توافق صلح با فارک
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش و گفتگو اراده موجود برای پایان دادن به سالهای سیاه تاریخ معاصر کلمبیا در این کشور چشمگیر است.

آگهی

گزارش و گفتگو

اراده موجود برای پایان دادن به سالهای سیاه تاریخ معاصر کلمبیا در این کشور چشمگیر است. پس از نزدیک به چهار سال مذاکره، دولت کلمبیا و گروه شورشیان چپگرای فارک روز چهارشنبه در هاوانا، پایتخت کوبا، بر سر یک پیمان صلح قطعی به توافق رسیدند.

خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهوری کلمبیا روز پنجشنبه دستور آتش بس قطعی را صادر کرد. وی گفت: «فرمان دادم آتش بس نهایی با فارک از نخستین لحظه روز دوشنبه، بیست و نهم اوت اجرایی شود. به این ترتیب بحران نظامی با فارک پایان می پذیرد.»

از ماه ژوییه سال گذشته، اعضای گروه فارک برای صلح یک طرفه تلاش کردند. تلاشها چندین بار تا مرز شکست پیش رفت. با این حال، پایان خوش در ماه ژوئن امسال در هاوانا و با توافق دو طرفه آتش بس و خلع سلاح فارک رقم خورد.

روند صلح که پیش تر در سالهای ۱۹۴۸، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ میلادی ناکام مانده بود شامل چندین مرحله است، گروه فارک باید در ۱۸۰ روز خلع سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی شود. همچنین خسارت قربانیان بحران جنگ داخلی باید پرداخت شود. بر اساس مفاد پیمان صلح، پرونده کسانی که مرتکب جنایت جنگی شده اند به دادگاههای ویژه سپرده خواهد شد.

پس از پنج دهه خشونت، دست کم ۲۶۰ هزار نفر کشته، ۴۵ هزار نفر ناپدید و بیش از ۶ میلیون نفر ناچار به کوچ اجباری شدند.

فارک به عنوان مسئول آدم ربایی های متعددی شناخته می شود. از جمله می توان به ماجرای اینگرید بتانکور، نامزد انتخابات رییس جمهوری کلمبیا در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد. وی بیش از ۶ سال در اسارت گروه فارک بسر برد.

مقامهای قضایی کلمبیا همچنین این گروه را مسئول انفجار یک خودرو در کلوپ ال نوگال، در بوگوتا در سال ۲۰۰۳ می دانند. در این انفجار ۳۶ نفر کشته شدند.

توافق روز چهارشنبه پایان قطعی بر این بحران تلقی نمی شود. توافق صلح میان دولت و شورشیان فارک دوم اکتبر سال جاری به همه پرسی گذاشته می شود و در صورت کسب آرای لازم اجرایی خواهد شد.

درباره نتایج این توافق، ونسان بَتَیه، خبرنگار یورونیوز با آدریانا بنخومئا، مدیر مرکز منطقه ای برای حقوق بشر و عدالت جنسیتی در بوگوتا گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: پس از ۴ سال مذاکره و نیم قرن جنگ که طولانی ترین نبرد آمریکای لاتین بشمار می رود، خوان مانئول سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا، پایان جنگ با فارک را اعلام کرد. گمان می کنید چنین چیزی ممکن است؟

آدریانا بنخومئا : حتما، به نظر ما این خبر درست و واقعی است. جنگ پایان یافته است. کلمبیا می تواند همانند کشوری که بسوی صلح در حرکت است زندگی کند. همه شهروندان حق زیستن در صلح را دارند. آنچه رییس جمهور خوان مانوئل سانتوس گفت حقیقت دارد، می توان گفت که جنگ در کلمبیا پایان یافته است.

یورونیوز: توافق شامل ۶ بند است که روز دوم اکتبر در کلمبیا به همه پرسی گذاشته می شود. آیا نتیجه همه پرسی آری است؟

آدریانا بنخومئا : برای زنان و مردان کلمبیا آری گفتن به صلح بسیار مهم است. همه کسانی که مدافع حقوق بشرند و همه شهروندان اعتقاد دارند که به صلح آری خواهیم گفت. نمی گذاریم فرصت دستیابی به صلح در کشورمان و توافق میان فارک و دولت کلمبیا از دست برود.

یورونیوز:تا چه اندازه آلوارو اوریبه، رییس جمهوری پیشین که مخالف این توافق بود می تواند در پرده پایانی اجرایی شدن توافق مشکل سازی کند؟

آدریانا بنخومئا : در واقع جنگ تنها به نفع یک اقلیت احتمالا راستگراست. با اینحال ما فهمیده ایم که روش اوریبه، رییس جمهوری پیشین، در کشوری که مردمانش خواهان محقق شدن دموکراسی بدون شنیدن صدای اسلحه هستند جایگاهی ندارد.

یورونیوز: پیش بینی شده که اعضای فارک در شش ماه آتی خلع سلاح شوند. آیا تضمینی هست؟

آدریانا بنخومئا : بله، تضمینهایی وجود دارد. یک کمیسیون نظارت شامل نمایندگان جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، فارک، دولت کلمبیا و نمایندگان سازمان ملل تشکیل شده است. درباره شرایط امنیتی برای کسانیکه سلاحهایشان را تحویل می دهند مذاکره کرده ایم. آنها برای تامین جانشان نیازمند تضمین هستند. شهروندان مناطق درگیر جنگ بر اجرای توافق نظارت می کنند.

آگهی

یورونیوز: آیا برای بازگرداندن این چریکها به صحنه سیاست کلمبیا تدابیری اندیشیده شده است؟ آیا شما این را ممکن می دانید؟

آدریانا بنخومئا : برای مشارکت سیاسی این افراد باید تضمین وجود داشته باشد. باید آنها را در بحثهای اجتماعی و سیاسی شرکت داد تا بتوانیم اصلاحات را برای دستیابی به جامعه ای بهتر پیاده کنیم.

یورونیوز: در نهایت، ارتش آزادیبخش ملی کلمبیا می ماند. آیا راه حلی درباره این گروه هست؟

آدریانا بنخومئا : در حال حاضر، بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی خواهان آغاز مذاکرات با این گروه هستند. تمام شرایط لازم وجود دارد. این گروه و دولت کلمبیا خواهان گفتگو هستند. باید بر سر یک میز نشست و از این فرصت سیاسی و امضای توافق صلح میان دولت و فارک بهره جست. تنها در این حالت است که می توان گفت در کلمبیا صلحی فراگیر وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ زنان فلسطینی و اسرائیلی همزمان با «راهپیمایی اورشلیم» برای صلح رژه رفتند

جنگ اوکراین؛ مسکو و کی‌یف گفتگوهای صلح جده عربستان را چگونه ارزیابی کردند؟

چین در نشستی که روسیه دعوت نیست؛ توان و انگیزه عربستان از میزبانی مذاکرات صلح در اوکراین چیست؟