ایران: پهپاد آمریکایی با اخطار پدافند ارتش از آسمان ایران دور شد

ایران: پهپاد آمریکایی با اخطار پدافند ارتش از آسمان ایران دور شد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ساعتی بعد از آنکه سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء خبر از عملیاتی شدن «رادار نذیر» داد، ایران اعلام کرد که یک پهپاد آمریکایی با اخطار پدافند ارتش از آسمان ایران دور شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی روز دوشنبه در توضیح این خبر گفت: «این پهپاد جاسوسی احتمالا قصد ورود به آسمان کشورمان را داشته که بلافاصله توسط پدافند هوایی شناسایی شده و پس از اخطار پدافندی، هواپیما از ادامه طی مسیر به سمت آسمان ایران در شرق کشور، منصرف می‌شود.»

به نوشته تسنیم «این هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی یک پهپاد جاسوسی بوده که از یک پایگاه در قندهار افغانستان به پرواز درآمده بود. این پهپاد که قصد ورود به کشورمان را داشته تا ۲۰ مایلی مرز ایران، به آسمان کشورمان نزدیک شده بود که با اخطار به‌موقع و قاطع قرارگاه پدافند هوایی مواجه شد.»

در ادامه این مطلب هم آمده است: «برای مقابله با این پهپاد، پس از شناسایی آن به دیده‌بانی‌ها و سامانه‌های موشکی قرارگاه پدافند هوایی وضعیت هوشیاری داده شده بود.»


تسنیم در توضیح این تصویر نوشته است: مشخصات پهپاد جاسوسی آمریکا در صفحه رادار قرارگاه پدافند هوایی

تسنیم به جزئیات بیشتری اشاره نکرده و هنوز مقام‌های رسمی ایران و آمریکا هم به آن واکنش نشان نداده‌اند. سال ۱۳۹۰ جمهوری اسلامی موفق شده بود یک پهباد آمریکایی را در عمق ۲۲۵ کيلومتری خاک ايران در اختیار بگیرد و آن را بنشاند.

روز دوشنبه امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفته بود: «رادار نذیر عملیاتی شد و از این پس هیچ پرنده رادارگریزی نمی تواند بدون اجازه وارد آسمان ایران اسلامی شود.»

به گزارش فارس این فرمانده ارتش افزوده بود: «این رادار متخصص کشف ریزپرنده‌ها، هواپیماهای u2 ، rq4 mq1 است، رادار نذیر به راحتی می تواند موشک های بالستیک و کروز و از همه مهمتر هواپیماهای رادارگریز را نیز شناسایی و رهگیری کند.. [همچنین] می تواند کیلومترها آن طرف‌ تر از مرزهای آسمانی ایران را رصد کند و هر تحرکی را که بخواهد به مرزهای ما نزدیک شود شناسایی کند و به شبکه یکپارچه پدافندی گزارش دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند