هشت ماه بن بست سیاسی در اسپانیا؛ آخرین چانه زنی های ماریانو راخوی برای تشکیل دولت

هشت ماه بن بست سیاسی در اسپانیا؛ آخرین چانه زنی های ماریانو راخوی برای تشکیل دولت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ماریانو راخوی، رهبر حزب «مردم» و نخست وزیر موقت اسپانیا امروز سه شنبه در پارلمان این کشور حاضر شد تا با هدف تشکیل دولت دائمی و ائتلافی بتواند تنها ۶ نماینده دیگر را متقاعد و با خود همراه…

آگهی

ماریانو راخوی، رهبر حزب «مردم» و نخست وزیر موقت اسپانیا امروز سه شنبه در پارلمان این کشور حاضر شد تا با هدف تشکیل دولت دائمی و ائتلافی بتواند تنها ۶ نماینده دیگر را متقاعد و با خود همراه کند.

آقای راخوی برای کسب اکثریت مطلق آراء در پارلمان و تشکیل کابینه به حمایت ۱۷۶ نماینده پارلمان نیاز دارد. وی تا به امروز توانسته است رای موافق ۱۷۰ نماینده را کسب کند.

رهبر حزب مردم برای متقاعد کردن نمایندگان گفت:«به سه دلیل من خواستار رای اعتماد شما هستم. یک، اسپانیا در اسرع وقت به دولتی کارآ نیاز دارد. دو، اسپانیایی ها در انتخابات و با شفافیت حزب مردم را برگزیدند. سوم، هیچ جایگزین ممکن دیگری وجود ندارد.»

ماریانو راخوی در سخنرانی امروز خود گفت که عدم تشکیل دولت دائم و ادامه بن بست سیاسی هشت ماهه، تصمیم گیری دولت برای برنامه های کلان خصوصا در زمینه های اقتصاد و بودجه، اشتغالزایی و مراوده با اتحادیه اروپا را با مشکلات بزرگ و عمده مواجه کرده است، مشکلاتی که باعث پس رفت اسپانیا می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«اجرای اصلاحات و شرایط درخواستی اتحادیه اروپا در سایه توافقی که شده باید پیش از ۱۵ اکتبر انجام شود. تبعات کوتاهی در این زمینه با از دست دادن کمک های اتحادیه اروپا بسیار بد بوده و تحریم بدنبال خواهد داشت. یادآوری از دست دادن دستاوردهای سالهای اخیر نیز ضرورتی ندارد.»

بسیاری از کارشناسان معتقدند برگزاری انتخاباتی دیگر در اسپانیا اجتناب ناپذیر است.

از زمان برگزاری انتخابات سراسری در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی (آذر ۱۳۹۴) هیچ یک از احزاب اسپانیا موفق به کسب اکثریت مطلق آراء در پارلمان و تشکیل دولت نشده اند.

سناریویی که بدنبال برگزاری آخرین انتخابات پارلمانی اسپانیا در ماه ژوئن شکل گرفت

حزب محافظه کار مردم به رهبری ماریانو راخوی در آخرین انتخابات پارلمانی اسپانیا به پیروزی رسید. این حزب توانست با کسب ۱۴ کرسی بیشتر نسبت به انتخابات ماه دسامبر و کسب ۳۳ درصد آراء، تعداد کرسی های خود را به ۱۳۷ کرسی افزایش دهد.

در جبهه مقابل، حزب سوسیالیست علیرغم اینکه ۵ کرسی دیگر را از دست داد همچنان با ۸۵ کرسی، قدرت اول جناح چپ باقی ماند.

ائتلاف پودموس به رهبری پابلو ایگلِسیاس هم همان ۷۱ کرسی خود را حفظ کرد و به عنوان قدرت دوم جناح چپ، جایگاه خود را تثبیت کرد.

بنابراین با توجه به ضرورت کسب دست کم ۱۷۶ کرسی، حزب محافظه کار مردم به رهبری ماریانو راخوی برای تشکیل دولت ناگزیر از ائتلاف است.

اما این در حالی است که آرای متحد اصلی آنها یعنی حزب راست میانه سیودادانوس «شهروندان»با ریزش مواجه و از ۴۰ کرسی به ۳۲ کرسی تقلیل یافت. از همین رو ماریانو راخوی حتی در صورت ائتلاف با آلبرت ریورا، رهبر حزب لیبرال شهروندان، باز هم ۶ کرسی تا رسیدن به اکثریت مطلق فاصله دارد.

رای گیری در همین هفته انجام می شود. اگر ماریانو راخوی موفق به کسب ۶ رای موافق و تشکیل دولت ائتلافی نشود، اسپانیا مجبور به برگزاری انتخابات سراسری دیگری در ۲۵ دسامبر سال جاری میلادی خواهد شد که سومین انتخابات در کمتر از یک سال اخیر در اسپانیا خواهد بود.

حزب مردم آقای راخوی ۱۳۷ نماینده در پارلمان دارد.

اگرچه آقای راخوی می گوید به چانه زنی و مذاکره با پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا ادامه خواهد داد اما تا به امروز موفق به جلب نظر موافق وی نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟