انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ محاسبات ریاضی می گوید ترامپ برنده نمی شود

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ محاسبات ریاضی می گوید ترامپ برنده نمی شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمی بیش از دو ماه دیگر، رای دهندگان در ایالات متحده آمریکا رئیس جمهوری آینده کشورشان را انتخاب می کنند.

آگهی

کمی بیش از دو ماه دیگر، رای دهندگان در ایالات متحده آمریکا رئیس جمهوری آینده کشورشان را انتخاب می کنند. نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها تصمیم شان را گرفته اند و تعداد مرددها به کمتر از ۱۰ درصد رای دهندگان کاهش یافته است. اکثریت قوی و ثابت قدمی از آمریکایی ها از هم اکنون می گویند که به هیلاری کلینتون رای خواهند داد.

اگر تاریخ راهنمای خوبی باشد، بانوی اول سابق آمریکا و وزیر امور خارجه پیشین به احتمال زیاد فرمانده کل قوای بعدی آمریکا خواهد بود زیرا در بیشتر انتخابات قبلی ریاست جمهوری، کارزار نامزدی که در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر در نظرسنجی ها پیشرو بوده است در نهایت در انتخابات ماه نوامبر پیروز شده است.

به عبارت دیگر، برای دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه هیلاری کلینتون، بسیار دشوار است که بتواند نظر اکثریت رای دهندگان را در مدت باقی مانده تغییر دهد. کارزار غول املاک و مستغلات منهتن اساسا به نظر نمی رسد بتواند فضای سیاسی را بطور چشمگیری تغییر دهد.

مسیر ترامپ برای پیروزی بسیار باریک است و رقیب دموکرات او با توجه به نقشه انتخاباتی ایالات بوضوح دست بالا را دارد. در ادامه توضیح می دهیم چرا؟

چه کسانی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را انتخاب می کنند؟

شهروندان ایالات متحده به طور مستقیم رئیس جمهوری را انتخاب نمی کنند بلکه آنها نمایندگانی را انتخاب می کنند که با عنوان «اعضای هیات های انتخاباتی یا کالج انتخاباتی» شناخته می شوند. اعضای کالج انتخاباتی در اکثر موارد به نسبت جمعیت هر ایالات در آمریکا انتخاب می شوند. تعداد اعضای کالج انتخاباتی هر ایالت با تعداد نمایندگان هر ایالت در کنگره برابر است.

در حال حاضر ۵۳۸ رای الکترال یا رای اعضای کالج انتخاباتی در آمریکا وجود دارد که متناسب است با ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان و ۱۰۰ سناتور بعلاوه سه رای الکترال اضافی مربوط به ناحیه کلمبیا.

به جز رای الکترال ایالت مین و نبراسکا، تمام رای الکترال هر ایالت به برنده آن ایالت اعطا می شود. تمام اعضای کالج انتخاباتی هر ایالت متعهدند که رای کالج انتخاباتی را به کاندیدایی که بیشترین آراء را در آن ایالت کسب کرده اختصاص دهند بدون توجه به اینکه کاندیدای برنده در آن ایالت ۹۰ درصد یا ۵۰.۱ درصد آراء را کسب کرده باشد.

اکثریت مطلق رای های الکترال برای ریاست جمهوری یا معاون ریاست جمهوری عدد جادویی ۲۷۰ رای الکترال است.

واقعیت این است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط رای مستقیم مردم تعیین نمی شود بلکه با مجموع آرائ غیر مستقیم ایالت ها انتخاب می شود. یک طرح ریاضی پیچیده که تعیین می کند کدام ایالت ها از نظر استراتژیک مهم اند و در نتیجه منابع کارزارهای انتخاباتی باید کجا صرف شود.

در نتیجه برخی از ایالت ها شاهد کارزارهای متعددی از سوی کاندیدا ها هستند و در برخی ایالت هیچ کارزاری برگزار نمی شود.

چرا در نقشه رای الکترال وضعیت هیلاری کلینتون بهتر است؟

از ۵۰ ایالت، ۴۰ ایالت بعلاوه ناحیه کلمبیا، معمولا به شیوه یکسانی در تمام انتخابات ریاست جمهوری رای می دهند. متخصصان علوم سیاسی و نظرسنجی ها این ایالات را «ایالات امن یا به احتمال زیاد امن برای دموکرات ها و جمهوریخواهان» نامیده اند.

تنها ۱۰ ایالت هستند که نوسان داشته اند، زیرا این ایالات در ۲۵ سال گذشته بین دموکرات ها و جمهوریخواهان دست به دست شده اند. در میان این ۱۰ ایالت، دو ایالت در دو مرحله برخلاف آنچه انتظار می رفت رای داده اند. ایالت دموکرات نیو مکزیکو در انتخابات سال ۲۰۰۴ به جرج دبلیو بوش جمهوریخواه و همچنین ایالت جمهوریخواه ایندیانا در انتخابات سال ۲۰۰۸ به باراک اوباما رای دادند. انتظار می رود که این دو ایالت در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا به الگوی معمول رای دادنشان برگردند.

بنابراین انتظار می رود که ۴۲ ایالت بر اساس الگوی تعهد حزبی شان به جمهوریخواهان یا دموکرات ها رای دهند. بنابراین هیلاری کلینتون در ۱۹ ایالت باضافه ناحیه کلمبیا می تواند ۲۴۷ رای الکترال را کسب کند در حالی که دونالد ترامپ در ۲۳ ایالت قادر خواهد بود ۱۹۱ رای الکترال کسب کند.

این وضعیت مزیت قابل توجهی به هیلاری کلینتون می دهد. او برای کسب ۲۷۰ رای الکترال تنها نیازمند ۲۳ رای الکترال دیگر است چرا که او ۲۴۷ رای امن یا با احتمال زیاد امن را در توبره دارد. اما ترامپ نیازمند کسب ۷۹ رای الکترال است که با ۱۹۱ رای امن یا احتمالا امنی که دارد بتواند رئیس جمهور شود.

در نتیجه می توان گفت که میدان نبرد میان دو حزب در ۸ ایالت آمریکاست که جمعا ۱۰۰ رای الکترال دارند ، شامل این ایالات: کلرادو (۹ رای الکترال)، فلوریدا (۲۹ رای الکترال)، آیووا (۶ رای الکترال)، نوادا (۶ رای الکترال)، نیوهمشایر (۴ رای الکترال)، کارولینای شمالی (۱۵ رای الکترال)، اوهایو (۱۸ رای الکترال)، و ویرجینیا (۱۳ رای الکترال).

به غیر از ایالت کارولینای شمالی، باراک اوباما در انتخاب مجددش در سال ۲۰۱۲ در تمام این ایالات برنده شد. او در سال ۲۰۰۸ توانست در ایالت کارولینای شمالی هم برنده شود.

آگهی

چه کسی برنده ایالت های مردد خواهد شد؟

اگر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۲ آمریکا را ملاک قرار دهیم، هیلاری کلینتون در موقعیت بسیار قدرتمندتری نسبت به دونالد ترامپ خواهد ایستاد. کلینتون به احتمال زیاد خواهد توانست ۲۷۰ رای الکترال مورد نیازش را کسب کند. او تنها نیاز به ۲۳ رای الکترال اضافه بر ایالت های امن دموکرات ها دارد که اگر تنها ۶ رای الکترال نوادا و ۴ رای نیوهمشایر و ۱۳ رای ویرجینیا را کسب کند می تواند بعنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا انتخاب خواهد شد.

بنابراین از دیدگاهی صرفا ساختاری و محاسبه ریاضی، شرایط انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به نفع هیلاری کلینتون است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژست شناسی دونالد ترامپ از دیدگاه علم حرکات و اشارات بدنی

حمایت بایدن از موضع سناتوری که خواستار انتخابات زودرس در اسرائیل شده بود

چالش تازه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴: حمایت بایدن از اسرائیل و از دست دادن آرای عرب‌ها و مسلمانان