عادی سازی روابط کوبا و ایالات متحده آمریکا ادامه دارد

عادی سازی روابط کوبا و ایالات متحده آمریکا ادامه دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی پس از نیم قرن انزوا، روابط میان کوبا و ایالات متحده آمریکا به کلی دگرگون شد.

آگهی

گزارش تفصیلی

پس از نیم قرن انزوا، روابط میان کوبا و ایالات متحده آمریکا به کلی دگرگون شد. پس از خوش و بش و دست
دادن رییس جمهور کوبا رائول کاسترو و باراک اوباما در مراسم ادای احترام به نلسون ماندلا، سالها دشمنی دو کشور که حل ناشدنی می نمود، پایان یافت.

پس از این دیدار کوتاه، آقای اوباما و رائول کاسترو همزمان در بیانیه های خود این اتفاق تاریخی را شروع روند آغاز روابط دوستانه دو کشور خواندند.

هشت ماه بعد، با بازگشایی مجدد سفارت آمریکا در هاوانا با حضور جان کری در ژوئیه ۲۰۱۵ پرچم آمریکا در هاوانا برافراشته شد. ی کماه پیش از آن نیز سفارت کوبا در واشنگتن بازگشایی شده بود.

از سال ۱۹۶۱ واشنگتن روابط دیپلماتیک خود با هاوانا را قطع و یک سال بعد تحریم های اقتصادی علیه این کشور را نیز آغاز کرد.

در سپتامبر ۲۰۱۵، باراک اوباما و رائول کاسترو در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک مجددا با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار نشان داد که دو رئیس جمهور در برقراری روابط دوستانه مصمم هستند وادامه روابط حسنه میان این کوبا و آمریکا، گام قاطعی است که موجب عادی سازی روابط این دو دشمن دیرینه خواهد شد.

یکی از ساکنین هاوانا می گوید : «بعد از این همه سال، برقراری رابطه مجدد میان کوبا و ایالات متحده برای خانواده ها خیلی سود دارد. هم خانواده های اینجا و هم خانواده هایی که آنجا هستند.»

یکی از اهداف رییس جمهوری آمریکا، از عادی سازی روابط برقراری مناسبات تجاری با کوبا بود.فوریه ۲۰۱۶ توافق حمل و نقل هوایی میان دو کشور امضا شد. با از سرگرفتن پرواز هواپیماها میان هاوانا و واشنگتن بازار مستعد کوبا برای شرکتهای آمریکایی هدفی مناسب بنظر می رسد.

در ماه مارس امسال، باراک اوباما برای دیداری تاریخی از کوبا وارد هاوانا شد. آقای اوباما با این سفر خواست جدی خود را برای تغییر روابط دو کشور پیش پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود نشان داد.

باراک اوباما در سخنرانی خود در هاوانا گفت : « بعنوان رییس جمهوری آمریکا از کنگره خواستم تا تحریمها علیه کوبا را خاتمه دهند… من باور دارم که دیدار من از کوبا نشان می دهد که تهدید و ترسی از جانب ایالات متحده (برای کوبا) وجود نخواهد داشت.» از زمان اعلام خواست بهبودی روابط در سال ۲۰۱۴ تاکنون تعداد زیادی از هنرمندان آمریکایی از جمله کتی پری، ریانا، بیانسه، جی زی و لئوناردو در کوبا به اجرای برنامه پرداخته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوبایی‌ها چگونه برای جنگ در اوکراین به استخدام روسیه درمی‌آیند؟

استخدام نیرو برای جنگ علیه اوکراین؛ کوبا از کشف یک شبکه قاچاق انسان به روسیه خبر داد

شورای اتحادیه اروپا با اهدای کمک ۵ میلیارد یورویی به ارتش اوکراین موافقت کرد