در حاشیه خبر دریافت سیگنال رادیویی از فضا: آیا ما در کائنات تنهاییم؟

در حاشیه خبر دریافت سیگنال رادیویی از فضا: آیا ما در کائنات تنهاییم؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با انتشار خبر دریافت یک سیگنال رادیویی مشکوک این پرسش بنیادین که «آیا ما در جهان هستی تنها هستیم؟» بار دیگر مطرح شده است.

آگهی

با انتشار خبر دریافت یک سیگنال رادیویی مشکوک این پرسش بنیادین که «آیا ما در جهان هستی تنها هستیم؟» بار دیگر مطرح شده است. یک تلسکوپ روسی سال گذشته سیگنالی از منظومه ای با فاصله ۹۴ سال نوری گرفته است. این خبر چند روز پیش و پس از کشف نزدیک ترین سیاره شبیه زمین در مدار ستاره پروکسیما قنطورس منتشر شد. پروکسیما قنطورس در فاصله چهار و دو دهم سال نوری از زمین قرار دارد.

کارشناسان یک مرکز ستاره شناسی در کالیفرنیا (ALLEN TELESCOPE ARRAY ) گفته اند سیگنال ها ممکن است از تمدنی فضایی آمده باشند. با این حال داشنمندان کماکان معتقدند منشا این سیگنال ها، نوعی اختلال زمینی ناشی شده اند.

رییس موسسه پژوهشی در باره منشا حیات به نام «ستی» (SETI INSTITUTE) می گوید: «حدس می زنم این صرفا یک اختلال زمینی است. ممکن است هر دوهفته، دو ماه یا دو سال متناوبا اخطار کوچکی بگیریم. اگر رصد اخترشناسی تصادفی باشد، دیدن سیگنال غیر محتمل است. پس باید در آینده باز هم منظومه ستاره ها را رصد کنیم. ولی در حال حاضر به نظر نمی رسد دارند با ما تماس می گیرند.»

مدیر «ای اس او»، رصدخانه جنوبی اروپا (EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY) در باره این سیاره تازه کشف شده می گوید: «علاوه بر اینکه جرم این سیاره با جرم زمین برابر است، بلکه در فاصله ای از ستاره پروکسیما قنطورس قرار دارد که می توانیم وجود آب بصورت مایع روی این سیاره را محتمل فرض کنیم. این امید هست که این نوع سیاره، آنطور که گفته می شود، در منطقه قابل سکونت این ستاره واقع شده است که به نوبه خود ممکن است زندگی در آن نیز تکامل یافته باشد.» پژوهش های آینده احتمال وجود متان، مهمترین نشانه زندگی در جو سیاره را بررسی خواهد کرد. قرار است با حمایت مالی یوری میلنر، میلیاردر روسی تا ۲۰ سال دیگر سفینه ای به منظومه آلفا قنطورس ارسال شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات