ونزوئلا؛ راه دشوار مخالفان برای برگزاری همه پرسی برکناری نیکلاس مادورو

ونزوئلا؛ راه دشوار مخالفان برای برگزاری همه پرسی برکناری نیکلاس مادورو
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از دسامبر ۲۰۱۵ میلادی که اپوزیسیون ونزوئلا اکثریت پارلمانی را برای نخستین بار بعد از ۱۶ سال بدست آورد، مواجه با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری چپ گرای این کشور وارد مرحله تازه…

آگهی

از دسامبر ۲۰۱۵ میلادی که اپوزیسیون ونزوئلا اکثریت پارلمانی را برای نخستین بار بعد از ۱۶ سال بدست آورد، مواجه با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری چپ گرای این کشور وارد مرحله تازه شد. اکنون مخالفان مادورو با ۱۱۲ نماینده دو سوم کنگره را از آن خود کرده اند و در پی آنند تا خواسته های خود از جمله عفو عمومی و برگزاری رفراندوم را پیش ببرند.

هنری راموس بعد از انتخاب بعنوان رئیس کنگره ونزوئلا گفت: «در دوره شش ماهه ای که از امروز پیش رو داریم، با توسل به قانون اساسی و شیوه دموکراتیک، صلح آمیز و انتخاباتی مسیرمان را برای پایان دادن به این دولت دنبال می کنیم.»

در ماه مارس گذشته مخالفان دو طرح را برای پایان دادن به رئیس جمهوری مادورو مطرح کردند، نخست اصلاح قانون اساسی با هدف کاهش دوره رئیس جمهوری از ۶ به ۴ سال و دیگری فراخوان همه پرسی. همزمان نیکلاس مادورو نیز چندین طرح را برای مقابه با سقوط اقتصادی کشور در دستور کار قرار داد.

در ماه مه گذشته بدنبال اجازه کمیسیون ملی انتخابات، مخالفان مادورو شروع به جمع آوری امضا برای اجرایی شدن همه پرسی کردند، فرایندی که بر اساس قانون اساسی در میانه دوره زمامداری یک رئیس جمهور قابل اجراست.

نخستین قدم لزوم جمع آوری ۱۹۵ هزار امضا یا معادل ۱ درصد رای دهندگان بود. در ۸ ژوئن ۲۰۱۶ کمیسیون ملی انتخابات ۱.۳ میلیون امضای جمع آوری شده مخالفان را تایید کرد.

سیزدهم ماه مه نیکلاس مادورو با استناد به امکان «تهدیدات خارجی» و «خرابکاری» وضعیت فوق العاده اقتصادی برای حمایت از کشور اعلام و فرمان تصرف کارخانه ها را صادر کرد.

از سوی دیگر برای آغاز مرحله دوم پروسه همه پرسی، مخالفان به جمع آوری امضا ادامه دادند. برای مرحله دوم نیاز به ۲۰۰ هزار امضای تایید شده بود و مخالفان توانستند بیش از ۳۹۹ هزار امضای تایید شده جمع آوری کنند.

در ماه اوت کمیسیون ملی انتخاباتی اعلام که مرحله سوم و نهایی جمع آوری امضا تا آخر اکتبر قابلیت اجرایی ندارد.

آخرین مرحله برای اجرایی شدن همه پرسی برکناری نیکلاس مادورو، نیازمند ۴ میلیون امضای تایید شده، معادل ۲۰ درصد رای دهندگان است که باید در ۴ روز جمع آوری شود.

زمان برای اجرایی شدن همه پرسی در ونزوئلا بسیار مهم است چرا که اگر همه پرسی قبل از ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگزار شود، قانون اجازه برکناری مادورو و برگزاری انتخابات زودرس را می دهد، اما اگر رفراندوم بعد از ۱۰ ژانویه برگزار شود و مخالفان موفق شوند، رئیس جمهوری برکنار می شود و این معاون اوست که تا پایان دوره شش ساله کشور را اداره خواهد کرد و امکان برگزاری انتخابات زودرس وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات هند؛ بزرگترین رای گیری جهان تحت تدابیر امنیتی آغاز شد

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و شانس نخست پایان دادن به سلطنت اسلامگرایان در ترکیه کیست؟