واکنش‌ها به دومین اظهارنظر جنجالی هاشمی رفسنجانی درباره نیروهای نظامی

واکنش‌ها به دومین اظهارنظر جنجالی هاشمی رفسنجانی درباره نیروهای نظامی
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مدتی بعد از توئیت جنجالی منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی درباره اینکه «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» و واکنش تند رهبر جمهوری اسلامی، این بار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار نظر جنجالی دیگری درباره نیروهای نظامی جهان کرده که این سخنان نیز با واکنش شدید اصول‌گرایان مواجه شده است.

آقای رفسنجانی، روز ۳۰ مرداد ماه سال جاری در «اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش» سخنرانی کرد که بخشی از آن به تازگی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم آقای هاشمی در این سخنرانی با اشاره به لزوم تعدیل نیروی نظامی گفته بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند.»

وی افزوده بود: «نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»

پیش از این نیز توئیتر اکبر هاشمی رفسنجانی در یک توئیت جنجالی نوشته بود: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها». انتشار این گفته منسوب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با موجی از انتقادهای اصول‌گرایان مواجه شد تا جایی که رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۱ فروردین ماه در یک سخنرانی در جمع مداحان کشور گفت: «اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است. چطور [چنین چیزی] ممکن است؟ اگرچنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فناوری برود، دنبال مذاکره‌ سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود – که همه‌ اینها لازم است – اما قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سروپایی و [هر] دولت فزرتی کذائی‌ای او را تهدید می‌کند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک میزنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید.»

واکنش تند رهبر جمهوری اسلامی باعث شد که هاشمی رفسنجانی انتساب حساب توئیتری به خود را تکذیب کند و بگوید: «تقویت قدرت موشکی کشور را لازم می‌دانم.» همچنین متصدی حساب توییتری آقای رفسنجانی نیز توضیح داد که اظهارات وی تقطیع شده و متن اصلی را به این ترتیب اصلاح کرد که «فردا دنیای گفتمان‌هایی نظیر انقلاب اسلامی است نه موشک‌های قاره‌پیما و بمب هسته‌ای …» او همچنین در مورد مطالب توییتری اکبر هاشمی رفسنجانی گفت که این مطالب حاوی گزیده‌هایی از سخنان گذشته آقای رفسنجانی در مورد مسایل مختلف است که لزوما به مسایل جاری ارتباط ندارد.

رسانه‌های اصول‌گرا اما این توییت منسوب به هاشمی رفسنجانی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و آقای هاشمی را به «تضعیف موضع حکومت و پرخاشگری» متهم کرده و نوشتند که وی برای «فضای تبلیغاتی منفی غرب علیه برنامه موشکی ایران، وجاهت می‌سازد.»

حسین شریعتمداری: اظهارات هاشمی دعوت از آمریکا برای حمله به کشورمان است

اظهار نظر جنجالی اخیر هاشمی رفسنجانی در خصوص بودجه‌ دفاعی ایران نیز با واکنش تند چهره‌های سیاسی روبرو شده و در روزنامه‌های روز یکشنبه ۱۴ شهریور ماه بازتاب گسترده‌ای داشته است.

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی و مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «برای داعش کارت دعوت نفرستید!» نوشت: «آقای هاشمی رفسنجانی در اظهارنظر تازه‌ای که از هاشمی اوایل انقلاب دور از انتظار و از رفسنجانی بعد از سال ۸۸ بعید نبوده و نیست گفته است؛ «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند… آقای هاشمی، پیش از این هم اظهارات مشابهی داشته است و چندماه قبل در توئیت خود نوشته بود «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه‌موشک‌ها»! اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی چه بداند و بخواهد و چه نداند و نخواهد دعوت از آمریکا و سایر دشمنان تابلودار ایران برای حمله به کشورمان است.»

حسین شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه «هاشمی درباره پیشرفت‌های علمی آلمان و ژاپن هم، اطلاعات غیرواقعی و آدرس غلط داده‌» نوشته است: «آقای رفسنجانی به خوبی می‌دانند که نسخه ایشان بازگشت به دوران اختناق، فقر، عقب‌افتادگی و فلاکت دوران طاغوت و تبدیل شدن به نوکر حلقه به گوش آمریکاست!»

مدیر مسئول کیهان در پایان نوشته است: «اکنون باید پرسید در حالی که آمریکا و متحدانش بی‌وقفه ایران اسلامی را به حمله نظامی تهدید می‌کنند و به اعتراف خود، تروریست‌های داعش را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران پدید آورده‌اند و از حضور نظامی و مستشاری مقتدرانه ایران در منطقه جیغ بنفش می‌کشند و… اصرار چندباره و مکرر آقای هاشمی رفسنجانی برای حذف برنامه موشکی ایران و محروم کردن کشور از نیروی نظامی با چه انگیزه‌ای صورت می‌پذیرد؟! اصرار آقای رفسنجانی اگر فقط یک‌بار بود – اگر چه باز هم نیاز به توضیح ایشان داشت، چرا که دعوت آشکار دشمن به حمله نظامی است- ولی می‌توانستیم با اغماض و احتمال «خطا» از کنار آن، عبور کنیم، ولی «خطا» وقتی تکرار می‌شود، نشانه «خط» است و از آنجا که پای جان و مال و ناموس مردم و استقلال و موجودیت کشور در میان است، باید به ملت توضیح بدهند که در پس اصرار ایشان چه ماجرای ناگفته‌ای هست و این توضیح از آن جهت ضروری است که اظهارات آقای رفسنجانی با هیچ منطق و معیار عقلی و شرعی نه فقط همخوانی ندارد، بلکه در تضاد و تقابل با عقل و شرع نیز هست.»

روزنامه جوان: گفته‌های هاشمی تلاشی برای عادی‌سازی رابطه با آمریکاست

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «بنیه دفاعی کشور بی‌دفاع در مقابل حملات آیت‌الله هاشمی! » نوشت: سخنان آقای هاشمی «فرصتي را فراهم كرده كه وابستگان به يك طيف سياسي، بار ديگر اصل ارتقاي توان دفاعي- نظامي كشور را زير سوال برده و از ضرورت‌هاي مذاكره كشورمان با كشورهايي نظير ايالات‌ متحده سخن به ميان بياورند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شبيه همين سخنان را چند ماه پيش در توئيتر معروف خود با عنوان «دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هاست نه موشك‌ها» انتشار داد كه با انتقادات فراواني نيز روبه‌رو شد.»

جوان در ادامه نوشته است: «چطور مي‌شود شرايط ايراني كه به گفته برخي از سياستمداران داخلي در معرض تهديد نظامي است را با اروپايي قياس كرد كه در شرايط بعد از جنگ جهاني دوم به دليل فقر فراگير در جامعه اروپا و خستگي ناشي از جنگ در مردم اين منطقه چاره‌اي نداشت جز اينكه «۲۳درصد» بودجه‌اي كه صرف جنگ كرده بود را وارد اقتصاد كند؟! شايد زماني بهتر بتوان گفته‌هاي اخير هاشمي‌رفسنجاني را درك كرد كه به تلاش جماعتي در داخل در طول ماه‌هاي اخير براي عادي‌سازي روابط با واشنگتن به هر قيمت ممكن اشاره كرد كه طي آن بايد جامعه ايراني به اين باور برسد كه حركت در مسير گفتمان انقلاب اسلامي با داشتن شاخص‌هايي مانند«استكبارستيزي» و «داشتن روحيه انقلابي‌گري» بهره‌اي جز افزايش مشكلات اقتصادي و معيشتي نداشته و نمي‌تواند آينده جامعه ايراني را تضمين كند.»

همچنین کبری آسوپار در یادداشتی با عنوان « آقاي هاشمي! مملكت داري جناح بازي نیست » در این روزنامه نوشت: «در همه‌ سال‌هاي پس از پايان جنگ ايران و عراق تا همين روزهايي كه كشور به كشور در خاورميانه در آتش خشونت و ناامني مي‌سوزد، ايران در موقعيتي نبوده و نيست كه بتواند بودجه‌ دفاعي خود را به كمتر از آنچه هست، برساند. تذكر اين نكته به كسي همچون آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه خود سال‌ها جزو حلقه‌ اول اداره و تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور بوده، زيره به كرمان بردن است. هاشمی رفسنجانی در شرايطي از تمثيل پايان جنگ جهاني و محروميت آلمان و ژاپن براي داشتن نيروي نظامي به عنوان دليل پيشرفت علمي استفاده مي‌كند كه حداقل هشت سال بعد از پايان جنگ، مسئوليت بستن بودجه‌ كل كشور را برعهده داشته است. اگر منظورش از تمثيل پايان جنگ، اين توافقنامه‌ نيم‌بند كذايي برجام است كه ساده‌لوحي خاصي مي‌خواهد كه پس از آن همه توصيف فتح‌الفتوحي از برجام، شرايط امروز ايران را در موقعيت شكست‌خوردگان جنگ جهاني دوم بدانيم كه بايد تسليم غرب شده و خود را از نيروي نظامی محروم سازد.»

این چهره اصول‌گرا در پایان نوشته است: «سراغ اين فكر وحشتناك هم نمي‌رويم كه وقتي بحث محدود كردن نظامي ايران توسط غرب در ميان است، اين عبارات چه پالس‌هايي به غرب مي‌فرستد. گرچه آن دوگانه‌ «ناآگاهي يا خيانت» در مورد جمله‌ «دنيای فردا، دنياي گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»، همچنان سر جايش است؛ ولی فیالحال مي‌گذريم.»

آگهی

اظهارات هاشمی در تقابل با دیدگاه خامنه‌ای؟

به نظر برخی تحلیلگران، اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه نیروی نظامی، در تقابل آشکار با دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای است. سال‌هاست که رهبر جمهوری اسلامی بر توسعه همه جانبه نیروهای نظامی تاکید دارد. علی خامنه‌ای ماه گذشته و در دیدار با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه «نظامی‌گری در جمهوری اسلامی تشریفاتی و زینتی نیست» بر «تقویت روز به روز؛ مدرن‌سازی و تجهیز و ..» این نیرو تاکید کرده بود.

همچنین براساس سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی سال‌هاست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسعه برنامه‌های موشکی خود را در دستور کار قرار داده و در این خصوص آزمایش‌های مناقشه‌برانگیزی هم داشته است. در آخرین نمونه آزمایش موشک دوربرد عماد توسط نیروهای نظامی ایران منجر به واکنش گسترده کشورهای غربی شد. برخی کشورهای غربی اعلام کردند که آزمایش موشک عماد در تضاد با برجام است اما جمهوری اسلامی این مساله را رد کرد و در عین حال تاکید کرد: «توسعه توان موشكی كشور با قدرت ادامه خواهد يافت.»

در کنار برنامه موشکی، دیگر برنامه‌های نظامی ایران نیز طبق نظر رهبر جمهوری اسلامی در حال توسعه است و بودجه‌های هنگفتی نیز دریافت می‌کنند. در همین رابطه روز یکشنبه خبرگزاری تسنیم در کنار پوشش اخبار حمله به اظهارات اخیر هاشمی، مطلبی را تحت عنوان «تقویت نیروی هوایی توان تهاجمی را افزایش می‌دهد» به اضافه شدن یک بند به لایجه برنامه ششم توسط مرکز پژوهش های مجلس اختصاص داد و در این مورد نوشت: «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش هوافضای برنامه ششم توسعه کشور، یکی از نقاطی را که الزاما باید سریع‌تر توسعه یافته و تقویت شود مدنظر قرار داده و یک بند مخصوص این حوزه برای اضافه‌شدن به لایحه برنامه ششم، پیشنهاد کرده است.»

آگهی

براساس این گزارش «این مرکز پیشنهاد کرده که در بند ۱ از ماده ۳۴ لایحه برنامه ششم، این بند اضافه شود: توسعه و تقویت ناوگان هوایی نیروهای مسلح اعم از خرید، بازسازی، ساخت و نگهداری تا سطح آمادگی مصوب و عملیاتی نمودن کلیه هواپیماها و بالگردها و تسلیحات مرتبط و ایمن‌سازی پروازها».

تسنیم نتیجه گیری کرده است: «به‌نظر می‌رسد که در تدوین لایحه برنامه ششم به‌عنوان یک سند بالادستی و الزام‌آور، در بخش نظامی به حوزه نیروی هوایی و تقویت ناوگان هواپیماهای نظامی کشور بی‌توجهی شده است و این مرکز به‌ درستی این بی‌توجهی را شناسایی کرده و پیشنهاد بسیار خوبی برای رفع آن داده است.»

در بودجه سال ۱۳۹۵ جمهوری اسلامی که لایحه آن را دولت تنظیم کرده، برای وزارت دفاع، سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. در بودجه ۹۵ همچنین هفت هزار میلیارد تومان برای برنامه راهبردی امور دفاعی اختصاص یافته است که با احتساب آن بودجه نظامی جمهوری اسلامی به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

علاوه بر این بودجه، نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز یکشنبه، ۲۷ تیر ماه سال جاری طرحی را تصویب کردند که هر سال حداقل پنج‌ درصد از بودجه عمومی کشور به بودجه دفاعی اضافه شود. پیش‌ از آن نیز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر در قالب تبصره الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۵، بانک مرکزی را موظف کرده بودند تا تمام وجه ارزی مسترد شده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از انقلاب را تا سقف پنج هزار میلیارد تومان، به ردیف‌های مرتبط با بودجه نظامی ایران واریز کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود