مستند «نمایش جنگ» نمایی دیگر از جنگ سوریه در جشنواره فیلم ونیز

مستند «نمایش جنگ» نمایی دیگر از جنگ سوریه در جشنواره فیلم ونیز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مستند «نمایش جنگ» که در جشنواره فیلم ونیز به اکران درآمده است، داستان یک مجری جوان رادیو به نام عبیده زیتون و دوستان هنرمند او در زمان پیوستن به مخالفان بشار اسد در سال ۲۰۱۱ میلادی را دنبال می…

آگهی

مستند «نمایش جنگ» که در جشنواره فیلم ونیز به اکران درآمده است، داستان یک مجری جوان رادیو به نام عبیده زیتون و دوستان هنرمند او در زمان پیوستن به مخالفان بشار اسد در سال ۲۰۱۱ میلادی را دنبال می کند.

این گروه دوستان از اتفاقات زندگی روزمره خود در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ فیلمبرداری کردند. آنها در شورشی شرکت کردند که سرنوشت کشورشان را برای همیشه تغییر داد.

بعد از آنکه زیتون سوریه را ترک کرد، به همراهی آندریاس دالسگارد، فیلمساز دانمارکی، برای ساخت مستند خود، قطعات فیلمبرداری شده را کنار یکدیگر قرار داد.

آندریاس دالسگارد در مصاحبه ای درباره این مستند می گوید: «آنچه این مستند ارائه می دهد کمک به فهم این درگیری از جنبه انسانی است و این بسیار مهم است. نکته بعدی… این است که باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که آیا می توان ماندن رژیم بشار اسد در راس قدرت را با این همه جنایتی که انجام داده، تحمل کرد؟»

مستند «نمایش جنگ» بجز درگیری، تراژدی و اعتراض، دایره و نوع روابط دوستانه این گروه، زندگی روزانه، خنده ها و گفتگوها و آواز خواندنها را نیز به تصویر می کشد.

آقای دالسگارد فکر می کند که مردم جهان که شبانه روز در معرض اخبار هستند نسبت به مردم سوریه بی حس شده اند. بنابراین نشان دادن تصویر آنها بعنون انسانهایی همانند دیگران و نه فقط آمار و ارقام اخبار برای او اهمیت بسیار داشت.

آندریاس دالسگارد می گوید: «بسیار مهم است که بفهمیم مردمی که در آن سوی مدیترانه زندگی می کنند، چه احساسی دارند؟ چه زندگی را پشت سر گذاشته اند؟ چگونه انسانهایی هستند؟ و برای من دیدن گروه دوستی آنان که دقیقا مثل گروه دوستی خودم است بسیار شگفت انگیز بود.»

روایت بی باکانه زیتون از آنچه به همراه دوستانش پشت سر گذاشته نشان می دهد که دوربین به هر دو سو می چرخد و هر دو طرف درگیر از آن به نحوی متفاوت استفاده می کنند. همچنین به تماشاچی می گوید که چگونه جنگ، کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که پسربچه ای کوچک، افراطی شود واسلحه بدست بگیرد.

مستند «نمایش جنگ» در بخش ویژه جشنواره فیلم ونیز به روی پرده رفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم فرش قرمز فیلمی درباره ون‌گوگ در جشنواره فیلم ونیز

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید