جنگ لفظی ایران و عربستان در آستانۀ آغاز مراسم حج

جنگ لفظی ایران و عربستان در آستانۀ آغاز مراسم حج
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در آستانۀ آغاز مراسم حج امسال، عدم حضور زائران ایرانی و سخنان علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در انتقاد از مقامات عربستان سعودی و عملکرد آنها در حادثۀ منا به موضوع رسانه ها تبدیل شده و با واکنش

آگهی

در آستانۀ آغاز مراسم حج امسال، عدم حضور زائران ایرانی و سخنان علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در انتقاد از مقامات عربستان سعودی و عملکرد آنها در حادثۀ منا به موضوع رسانه ها تبدیل شده و با واکنش مقامات سعودی روبرو شده است.

شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی مکه در واکنش به عدم حضور زائران ایرانی در مراسم حج که از روز دهم سپتامبر آغاز می شود ایرانی ها را «غیرمسلمان» خوانده و دشمنی ایرانی ها علیه مسلمانان و بویژه سنی ها را امری تاریخی دانسته است.

این واکنش در پاسخ به پیام انتقادی آقای خامنه ای در روز دوشنبه است که مقامات عربستان سعودی را در فاجعۀ منا که منجر به کشته شدن صدها زائر شد مقصر دانست. در حادثۀ منا ۴۶۵ زائر ایرانی جان باختند.

آقای خامنه ای در پیام خود از مسلمانان جهان خواسته است «فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسالۀ حج» کنند. رهبر جمهوری اسلامی ایران در این پیام همچنین حاکمان عربستان را «گمراهانی روسیاه » خطاب کرده که در پی «بقای خود با هم پیمانی با صهیونیسم و آمریکا» هستند.

محمد بن نایف، ولیعد عربستان نیز در سخنانی گفته است ایران به دنبال سیاسی کردن مراسم حج است.

مقامات عربستان سعودی که تاکنون نتیجۀ تحقیقات در مورد حادثۀ منا را منتشر نکرده اند تعداد زائران کشته شده در این حادثه را ۷۶۹ عنوان می کنند در حالی که مقامات ایران معتقدند تعداد کشته شدگان بیشتر از این رقم بوده است.

برخی از رسانه های بین المللی تعداد قربانیان منا را بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام کرده اند. مجلۀ لوپوئن در یادداشتی که به اختلافات سیاسی میان ایران و عربستان اختصاص داده تعداد کشته شدگان در حادثۀ منا در سپتامبر۲۰۱۵ را دست کم ۲۳۰۰ نفر ذکر کرده است. آسوشیتدپرس تعداد کشته شدگان را ۱۴۳۰ نفر اعلام کرده و به گزارش خبرگزاری فرانسه، قربانیان حادثۀ منا دست کم ۲۲۳۰ نفر بودند.

ایران و عربستان سعودی در پی اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه و حمله به سفارت عربستان در تهران روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ لفظی ایران و عربستان سعودی بر سر مراسم حج

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند

سرمربی الهلال پس از ثبت رکورد ۲۸ پیروزی متوالی: هنوز وقت جشن گرفتن نیست