فرانسوا اولاند اسلام منطبق با قوانین فرانسه را می خواهد

فرانسوا اولاند اسلام منطبق با قوانین فرانسه را می خواهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همان طور که از پیش می شد حدس زد، فرانسوا اولاند در سخنرانی روز پنج شنبه خود، فارغ از دعواهای سیاسی داخلی، جملات کوبنده ای را درباره نبرد دموکراسی علیه تروریسم بیان…

آگهی

همان طور که از پیش می شد حدس زد، فرانسوا اولاند در سخنرانی روز پنج شنبه خود، فارغ از دعواهای سیاسی داخلی، جملات کوبنده ای را درباره نبرد دموکراسی علیه تروریسم بیان کرد. رئیس جمهوری فرانسه به رغم افت شدید محبوبیتش، تلاش کرد تا قاطعانه از موقعیت خود دفاع کند.

او گفت: «این جنگ از جنس دیگری است و چالشی جهانی را برای دموکراسی ایجاد کرده است. برای همین است که فرانسه هم در فواصل دور و هم در اینجا درگیر آن شده است. ارتش ما حین نبرد در کشورهای خارجی، از ما دفاع می کند، زیرا تهدید یکی است. قاتلانی که ما باید با آنها در عراق، مالی، سوریه و در کشور خودمان بجنگیم یکی هستند.»

اولاند از کارنامه خود در عرصه های بین المللی دفاع و فرانسه را کشوری ورزیده در جنگ توصیف کرد، جنگی که فرانسه باید در آن پیروز شود بی آن که از پا بیفتد، دروغ بگوید یا هویت خود را فراموش کند.

او اظهار داشت: «من هم همگام با دولت مانوئل والس، تمام تلاش خود را برای حمایت از مردم فرانسه به کار می گیرم و به آنها حقیقت را می گویم. تهدید هنوز هم هست و خواهد بود. پس باید امنیت را تضمین کنیم بی آن که از زندگی کردن، آن طور که می خواهیم، چشم بپوشیم. این مهم ترین چیز است. تروریست ها دو چالش در برابر ما گذاشته اند؛ یکی آن که بر آنها پیروز شویم و دیگر آن که خودمان باشیم.»

فرانسه در طول تابستان شاهد دو رویداد مهم بود: حادثه تروریستی نیس و جنجال بر سر پوشش بورکینی زنان مسلمان در سواحل دریا که اولاند تا کنون در مورد آن محتاط بوده است. اما این بار او درباره لائیسیته و تفاهم با اسلام سخن گفت.

او با بیان اینکه اسلام باید خود را تطبیق بدهد، گفت: «آیا اسلام می تواند با لائیسیته کنار بیاید؟ من می گویم بله. در فرانسه لائیسیته مخالف عمل به اسلام نیست، تنها به این شرط اساسی که با قانون منافاتی نداشته باشد. آنچه باید در آن موفق شد، ساختن یک اسلام برای فرانسه است.»

رئیس جمهوری فرانسه یادآوری کرد که مذهب کاتولیک، یهودیت و سایر ادیان و مذاهب دیگر نیز در گذشته خود را با جمهوری فرانسه منطبق کرده اند.

ایده و پروژه اولاند برای فرانسه واضح است: چیرگی بر تروریسم و رها نکردن زندگی فرانسوی. گزینه او نیز همان گونه که خود می گوید حاکمیت قانون است، نه حاکمیت استثنا.

او در سخنرانی خود به رقیبان خود از جناح راست و راست افراطی نیز انتقاد کرد، بی آن که نامی از آنها ببرد. آقای اولاند اظهار داشت: «هویت ما تاریخ ماست، فرهنگ، ارزش ها و شیوه زندگی ماست. هویت ما در زمان منجمد نشده و یک تصویر بی حرکت نیست. هویت، همواره در جریان است. برای همین هم هست که فرانسه چیزی بیش از یک هویت است، او یک اندیشه است. خطر برای فرانسه در این است که در برابر آزمون ها به خودش تردید راه دهد، متوقف شود، خودش را انکار کند، در خود فرو رفته و زندانی بشود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند

جزئیات حمله پاریس؛ تحقیقات آلمان و فرانسه در مورد چاقوکشی آرمان رجب‌پور و قصور روانپزشکی

افشای هویت عامل حمله مرگبار در پاریس؛ «آرمان رجب‌پور میاندوآب» کیست؟