خلاقیت در ساخت کلیسا

خلاقیت در ساخت کلیسا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کلیسای «دون جاستو» اگر در محوطه بیرونی کلیسای بزرگ جاستو گالگو واقع در شهر کوچک مخرادا دل کامپو در نزدیکی پایتخت اسپانیا بایستید می توانید داخل گنبد آن را…

آگهی

کلیسای «دون جاستو»

اگر در محوطه بیرونی کلیسای بزرگ جاستو گالگو واقع در شهر کوچک مخرادا دل کامپو در نزدیکی پایتخت اسپانیا بایستید می توانید داخل گنبد آن را ببینید.

جاستو کالگو مارتینز، که با نام دون جاستو شناخته می شود به تنهایی مشغول ساخت این کلیسا است. معماری این بنای نیمه تمام شما را غافلگیر خواهد کرد. آقای مارتینز معمار، مجسمه ساز و هنرمند است اما هیچ آموزشی در این زمینه ها ندیده است. او پروژه ساخت این کلیسا را در سال ۱۹۶۱ زمانی که ۳۶ سال و حالا ۹۱ سال دارد.

دون جاستو بیش از ۵۰ سال از زندگی خود را صرف ساخت این کلیسا به تنهایی و با استفاده از مواد بازیافت شده کرده است.

اسکلت گنبد ناتمام این بنا که بالا بردنش نزدیک به ۳۰ سال به طول انجامید، از ظرف های پلاستیکی نگه دارنده غذا برای فریزر و مایکرویو درست شده، بنابراین در مقابل تغییرات آب و هوا مقاوم است.

جاستو گالگو مارتینز می گوید: «من با دست خالی این کار را کردم. روی افکارم آن را ساختم. این واقعیت است. البته مسلما کمک هم داشتم و به تنهایی هم کار کردم. شبها هم به این فکر می کنم که روز بعد چه کارهایی باید انجام دهم.»

این ساختمان تا حدودی شبیه کلیسای سنت پیتر مقدس در شهر واتیکان است. ارتفاع ساختمان اصلی تقریبا ۴۰ متر است و در اطراف آن چندین باروی کوچک وجود دارد. آقای مارتینز می گوید: «همه اینها دست سازند. همه قدیمی هستند. هیچ خط مستقیمی وجود ندارد. همه پیچ و تاب دارند که خودش از صاف ساختن پیچیده تر است.»

دون جاستو گاهی اوقات از داوطلبان هم کمک می گیرد. آنجل لوپز سانچز بیش از ۲۰ سال است که برای ساخت به کمک آقای مارتینز می آید. او کار خود را رها کرده و تمام زندگی اش را صرف کمک به ساخت کلیسا می کند.

اقای سانچز ۴۷ ساله می گوید: «یک بار به دیدن او آمدم و از کاری که انجام می داد خوشم آمد. آن بالا دیدمش و پرسیدم که آیا کمک می خواهد یا نه. او گفت: خوب، باشه. و اینطور بود که کمک کردن را شروع کردم. کار خودم را هم داشتم بنابراین بیشتر آخر هفته ها می آمدم. حال سالهاست که کار خودم را رها کردم و سالهاست که اینجا هستم و دنبال کار دیگری هم نرفتم. حالا هر دوی ما تمام روز اینجا هستیم.»

دون جاستو زمین های پدری خود را فروخت تا روی پروژه ساخت کلیسای خود سرمایه گذاری کند. پیرمرد می گوید که بیشتر روز را صرف تمرکز و نیایش می کند و از خدا می خواهد که برای به پایان رساندن تلاش «دن کیشوت» وارش به او کمک کند. هرچند که کمبود بودجه و سن و سال پیرمرد شاید به او اجازه ندهد که تمام شدن کلیسای خود را ببیند.

کلیسای «درختی لودی»

کلیسای درختی لودی در شمال ایتالیا و در شهر لودی به افتخار هنرمند فقید ایتالیایی جولیانو مائوری، توسط چوب و بدون استفاده از سنگ ساخته می شود. پایه های این بنا از درخت هایی است که بعدا کاشته می شوند.

فرانچسکا ریگوردا، نوه جولیانو مائوری می گوید: «این کلیسا یک کار هنری و معرفی کننده شعر و فلسفه هنری جولیانو مائوری است. برای او این کار، بزرگ و مایه شادمانی است.کار کردن روی رشد و زندگی ایده باشکوهی است. کلیسای درختی به معنای واقعی زنده است.»

هنر مائوری ساخت چیزهایی در دل طبیعت بود. او در سال ۲۰۰۱ اولین کلیسای درختی خود را در بخشی از نمایشگاه بین المللی هنر معاصر ساخت.اولین کلیسای او حالا ۱۵ سال است که رشد می کند. به آرامی و با تغییر فصل ها.
فرانچسکا ریگوردا می گوید: «کارهای اوبه طبیعت احترام می گذاشتند و با آن هماهنگ بودند. آنها را معماری جدید نباید دانست. او می خواست بگوید که چیزی جدیدی خلع نکرده بلکه چیزی را که طبیعت به او پیشنهاد کرده میسازد.چیزی که قبلا آنجا بوده.»

پس از مرگ مائوری، خانواده او پروژه هنری اش را ادامه دادند. آنها امیدوارند که پروژه ساخت کلیسای درختی لودی پاییز امسال به پایان برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند