افغانها یکی از سه جمعیت اصلی پناهجویان در اروپا هستند

افغانها یکی از سه جمعیت اصلی پناهجویان در اروپا هستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیش از سه دهه است که افغانستان درگیر جنگ و ناآرامی های داخلی است.

بیش از سه دهه است که افغانستان درگیر جنگ و ناآرامی های داخلی است. ائتلاف به رهبری آمریکا در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ برای مبارزه با طالبان و القاعده نتوانست به طور کامل خشونت را در این کشور ریشه کن کند. نیروهای آمریکایی در مدت اقامت ۱۳ ساله شان در این کشور از کمک و پشتیبانی هزاران افغان برخوردار بودند. بسیاری از این افراد اکنون از سوی طالبان به خیانت متهم و به مرگ تهدید شده اند.

از میان ۳۰۰ نفر شهروند افغانستان که در سال ۲۰۱۵ مترجم فرانسوی بودند، حدود یکصد نفر موفق شدند به همراه خانواده شان از کشور خارج شوند. با تقاضای اقامت بقیه این افراد در فرانسه موافقت نشده است. فرانسه بعد از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و ایتالیا، پنجمین کشوری است که بیشترین نیروی نظامی را طی جنگ افغانستان داشته است.

شمار زیادی از از افغانها که در سالهای گذشته برای پناهندگی به اروپا آمده اند با چالشی بزرگ روبرو هستند. از سال ۲۰۱۵ تا کنون افغانها یکی از سه جمعیت اصلی پناهجویان را در اروپا شکل می دهند. ولی از آنجا که افغانستان دوران بحران را پشت سر گذاشته است، تنها شمار اندکی از افغانها حق پناهندگی دارند. شماری از آنها در اردوگاههای پناهجویان بسر می برند، شماری به کاشانه خود باز می گردند و عده ای نیز اخراج می شوند.

سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار افغان و امسال ۴۰ هزار افغان به یونان رفته اند. از تمامی افرادی که موفق به گرفتن پناهندگی می شوند ۵۰ درصد سوری و تنها ۵ درصد افغانی هستند. بنابراین آنها اولویت اروپا را تشکیل نمی دهند.

ژان فرانسوا کورتی از سازمان پزشکان جهان اعتقاد دارد که اروپا در این وضعیت باید ظرفیتهای خود را برای حمایت از افغانها افزایش دهد. وی با اشاره به وضعیت نابسامان امنیتی در افغانستان و افزایش خشونتها در این کشور، وضعیت افغانها را در ایران و مناطق قبیله نشین پاکستان نامساعد توصیف می کند. به گفته وی در ماههای گذشته بسیاری از خانواده های افغان در ایران بدلیل فشار برای نبرد در کنار نیروهای ایرانی در سوریه به ترکیه کوچ کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرگردانی پناهجویان افغان در یونان

افغانها برای دریافت پناهندگی در اروپا در اولویت قرار ندارند

رویای دوردست صلح در افغانستان؛ داستانهایی تکان دهنده از کشوری جنگ زده