موافقت سوریه با توافق آمریکا و روسیه در ژنو درباره برقراری آتش بس

موافقت سوریه با توافق آمریکا و روسیه در ژنو درباره برقراری آتش بس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت سوریه از موافقت خود با توافق آمریکا و روسیه در ژنو و برقراری آتش بس خبر داد.

آگهی

دولت سوریه از موافقت خود با توافق آمریکا و روسیه در ژنو و برقراری آتش بس خبر داد.
توافق برای آتش بس ۱۰ روزه در سوریه در حالی از شامگاه دوشنبه، ۱۲ سپتامبر و در دو مرحله (سه و هفت روزه) آغاز می شود که گزارش ها از شدت گرفتن جنگ بین نیروهای دولتی و شورشیان در شهر ادلب در شمال سوریه حکایت دارد.

ساکنان محلی این شهر می گویند، حمله هوایی توسط جنگنده های روسیه به یک بازار محلی در شهر ادلب دستکم ۳۰ کشته و بیش از ۶۰ مجروح برجا گذاشته است. گفته می شود، شماری کودک نیز در بین کشته شدگان هستند. شهر ادلب در کنترل شورشیان مخالف دولت بشار اسد قرار دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به توافق دست یافته برای اجرای آتش بس گفت: «درصورتی که گروه های اپوزیسیون مشروع خواهان حفظ مشروعیت خود هستند باید از هر راه ممکن خود را از گروه های النصره و داعش دور نگه دارند. انتظار داریم روسیه نیز تضمین کند که دولت سوریه تمام فعالیت های هوایی خود را متوقف کرده و اجازه ورود کمک های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره را خواهد داد.»

با وجود نزدیک شدن به زمان آتش بس اما بسیاری از ساکنان شهرهای مختلف از جمله دمشق و حلب چندان امیدی به اجرایی شدن کامل آن ندارند.

یکی از نیروهای ارتش آزاد سوریه ساکن در حلب می گوید: «در آتش بس های توافق شده قبلی دیدیم که رژیم اسد تمام قوانین توافق را زیر پا گذاشته است. به همین دلیل است که ما با هیچ شکلی از آتش بس موافق نیستیم. آنها می گویند با آتش بس موافقند اما همزمان با حملات هوایی اقدام به بمباران شهرها و کشتار مردم می کنند. این چه نوع آتش بسی است؟»

بر اساس این توافق در زمان آتش بس نیروهای سوری اجازه پرواز و انجام ماموریت های جنگی در مناطق تحت کنترل شورشیان مورد حمایت آمریکا را نخواهند داشت. همچنین قرار است در زمان برقراری آتش بس، آمریکا و روسیه حملاتی هوایی را علیه مواضع داعش در خاک سوریه ترتیب دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیم و امیدها نسبت به برقراری آتش بس در سوریه

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است