نمایشگاه عکاسان مهاجر افغان؛ عکس‌هایی که نمایشگر زندگی است

نمایشگاه عکاسان مهاجر افغان؛ عکس‌هایی که نمایشگر زندگی است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نمایشگاه عکاسان مهاجر افغان در آلمان با حضور مسئولان شهر هوزنشتم، در حومه فرانکفورت آغاز به کار کرد. سه عکاس مهاجر افغان در آلمان به همراه دو همکار خود در افغانستان این نمایشگاه را برگزار می‌کنند.

هدف این نمایشگاه کمک به ادغام اجتماعی مهاجران در آلمان و تبادل فرهنگی میان مردم است.

در این نمایشگاه بیش از ۱۳۰ قطعه عکس از پنج عکاس افغان به نمایش درآمده است. عکس هایی که جنگ و خشونت را نشان نمی دهند، بلکه طبعیت و زندگی روزمره و چند فرهنگی افغانستان را به نمایش می‌گذارند.

این نمایشگاه روز هشتم سپتامبر با حضور شهردار هوزنشتم، افتتاح شد و تا پانزدهم سپتامبر ادامه دارد. بازدید از این نمایشگاه برای عموم رایگان است.

کامران شفایی(مهاجر)، رامین محبت (مهاجر)، رضا شیرمحمدی (مهاجر)، رادا اکبر (در افغانستان) و عارف کریمی (در افغانستان) پنج عکاسی هستند که در این نمایشگاه آثارشان به نمایش درآمده است.

سه تن از این عکاسان برای خبرگزاری های معتبر کار کرده اند و حالا در آلمان زندگی می کنند. دو عکاسی که در افغانستان حضور دارند نیز از جمله عکاسان معروف این کشور هستند.

در کنار این عکس‌ها، مجموعه‌ای از عکس‌های یک خانواده مهاجر اهل افغانستان درباره مسیر مهاجرت آنها به آلمان و زندگی آن ها در این کشور نیز دیده می‌شود. این خانواده عکس‌های خود را با موبایل گرفته‌اند و در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند.

یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه که در چهارچوب هفته «فرهنگ» در این شهر آلمان برگزار می‌شود این است که وضعیت عکاسان، خبرنگاران و در مجموع کارمندان رسانه‌ها در افغانستان نیز نشان داده شود.

در سال های اخیر شمار زیادی از عکاسان و خبرنگاران افغان قربانی خشونت های موجود در این کشور شده اند. در آخرین مورد ذبیح الله تمنا عکاس افغان و دیوید کیگلی همکارش از رادیو “ان پی آر” امریکا در حمله شورشیان در هلمند کشته شدند.از سوی دیگر در این سال‌ها خبرنگاران زیادی مجبور به ترک کشور خود شده‌اند.

رضا شیرمحمدی که از پنج سال پیش در آلمان اقامت دارد می‌گوید که کلوب خبرنگاران در تبعید که یک کلوب خودجوش در اروپا است، در برگزاری این نمایشگاه همکاری کرده است.

این نمایشگاه توسط بنیاد «باهم، صدای مهاجر شویم» و با همکاری کلوب عکاسان افغان برگزار می‌شود. این بنیاد از سوی گروهی از خبرنگاران مهاجر و خبرنگاران بازنشسته آلمانی ایجاد شده و ماهنامه‌ای را هم به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فارسی و عربی چاپ می کند.

هفته فرهنگی در آلمان در کنار این نمایشگاه عکس، برنامه های دیگری از جمله موسیقی، کتابخوانی، بحث آزاد و پذیرایی با غذاهای محلی کشورهای مبداء مهاجران نیز دارد.

عکس‌های افتتاحیه این نمایشگاه به همراه اطلاعات درباره جزئیات آن را کامران شفایی و رضا شیرمحمدی برای یورونیوز ارسال کرده‌اند.

آگهی

آگهی

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین سفیر افغانستان در امور مهاجران؛ زندگی افغان‌ها در ایران تسهیل می‌شود؟

آثار هنرمندان گمنام و سرشناس ایرانی در نمایشگاه «بنیاد فرح پهلوی» در پاریس

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟