دیدبان حقوق بشر محکومیت نازنین زاغری را تقبیح کرد

دیدبان حقوق بشر محکومیت نازنین زاغری را تقبیح کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر/۲۳ شهریور با صدور بیانیه‌ای محکومیت نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی به پنج سال زندان و اتهامات وی را مشکوک توصیف و حکم دادگاه علیه وی را در چارچوب یک سیاست سرکوبگرانه ارزیابی کرد.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری رتکلیف روز جمعه نهم سپتامبر اعلام کرد که یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران همسرش را بدون این که اتهامات وی رسما اعلام شده باشد به پنج سال زندان محکوم کرده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که خانم زاغری، عضو بنیاد توماس رویترز و دست‌کم شش شهروند ایرانی دیگر با تابعیت مضاعف، در طول دو سال گذشته با عناوین مجرمانهِ مبهمِ مرتبط با موضوع امنیت ملی بازداشت شده اند. این سازمان بین‌المللی با اشاره به روند بازداشت و محاکمه این شهروند ایرانی-بریتانیایی، بر عدم دسترسی وی به وکیل تا سه روز پیش از آغاز جلسه دادرسی تاکید می‌کند.

سارا لیا ویتسون، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گوید: «محکومیت نازنین زاغری رتکلیف در جریان یک محاکمه آشکارا ناعادلانه، نمونه تاسف آوری از عدالت دادگاه‌های انقلاب ایران است.» خانم ویتسون از مقام‌های ایرانی خواست تا خانم زاغری و دیگر شهروندان ایرانی با تابیعت دوگانه – که با اتهام‌های بی‌پایه در بازداشت به سر می‌برند- را فورا آزاد کنند.

#Iran : Condamnation de #NazaninZaghariRatcliffe dénoncée par HRW</a> <a href="https://t.co/WTmRg86WKc">https://t.co/WTmRg86WKc</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/FreeNazanin?src=hash">#FreeNazanin</a> <a href="https://t.co/aO2AhXaIzU">pic.twitter.com/aO2AhXaIzU</a></p>&mdash; HRW en français (hrw_fr) September 13, 2016

بیانیه دیدبان حقوق بشر همچنین به گزارش خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضائیه، درباره بنیاد توماس رویترز اشاره کرده است. این خبرگزاری دولتی روز ۱۷ مرداد/هفتم اوت با انتشار گزارشی از بنیاد توماس رویترز به دلیل آموزش روزنامه‌نگاران کشورهای در حال توسعه با هدف «پیشبرد مولفه‌های جنگ نرم از قبیل تغییر ارزش‌های جوامع هدف مبتنی بر ارزش‌های جوامع لیبرال دموکراسی» به شدت انتقاد کرده و برنامه خانم زاغری برای همکاری با این نهاد را «پیشبرد پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری، برای اهداف براندازانه و جاسوسانه» خوانده بود.

خانم زاغری، کارمند بنیاد توماس رویترز از سوم آوریل (پانزدهم فروردین ۱۳۹۵) هنگام خروج از ایران به همراه گابریلا فرزند ۲۲ ماهه خود در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سپاه پاسداران استان کرمان دو ماه پس از این بازداشت اعلام کرد که نازنین زاغری به اتهام «مشارکت در پروژه های براندازی» دستگیر و به کرمان منتقل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه بریتانیا: وضعیت نازنین زاغری رتکلیف را با همتایان ایرانی بررسی می‌کنیم

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟