«دگمه» مستند دیدار و گفتگو با دو بمبگذار انتحاری القاعده

«دگمه» مستند دیدار و گفتگو با دو بمبگذار انتحاری القاعده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در مستندی از خط مقدم جنگ سوریه پل رفس دال، کارگردان نروژی گفتگو با دو بمب گذار انتحاری القاعده را به تصویر کشیده است.

آگهی

در مستندی از خط مقدم جنگ سوریه پل رفس دال، کارگردان نروژی گفتگو با دو بمب گذار انتحاری القاعده را به تصویر کشیده است. فیلم مستند «دگمه» روایتی بی واسطه از شهادت طلبی این پیکارجویان در انتظار انفجار انتحاری است.

فیلمساز ۵۲ ساله با بیش از سی سال سابقه حضور در مناطق درگیری و جنگ، سال ۲۰۰۹ چند روز به اسارت طلبان درآمد و از همان وقت به اسلام گروید. او می گوید: «امیدوارم این فیلم به مردم کمک کند تا دشمن را بفهمند، آنها انسان هستند، اشکال و ضعف دارند. گاه بی دست و پا، اشتباه می کنند. گاهی پشیمان می شوند و تناقض پیدا می کنند. بعلاوه امیدوارم فیلم در دنیای مستندسازان تاثیر بگذارد و شاید الهام بخش فیلمساز دیگری شود تا به آن سو رفته و فیلمی در مورد آنها بسازد.»

در جریان ساخت فیلم، پل رفس دال (PAUL REFSDAL) شاهد دوره بیهودگی و تلخ انتظار برای نوبت شهادت بود. این مستند روایتی کم سابقه از احساسات و افکار جهادگران جوان مانند یک بریتانیایی است که پس از ازدواج در مورد عملیات انتحاری مسئله دار شده است. پل رفس دال در ادامه می گوید: «من فیلم را ادیت نکردم، روی آن صدا نگذاشتم. هدف من بیان افکار و ایده های خودم به مردم نیست. من تنها زندگی و وضعیت روزمره پیکارجویان القاعده را نشان می دهم.»

نام فیلم «دگمه» (DUGMA: THE BUTTON) اشاره ای به فشار دادن دگمه در آخرین مرحله ماموریت انتحاری جهادگران است. «دگمه» در جشنواره بین المللی فیلم مستند کانادا برنده جایزه بهترین فیلم متوسط شد و اکنون روی آی تیون عرضه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد