زندگی در پرو؛ آشپزی رنگارنگ و متنوع

زندگی در پرو؛ آشپزی رنگارنگ و متنوع
نگارش از Monica Pinna
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ذائقه مردم پرو، متنوع ترین ذائقه در جهان بشمار می آید.

آگهی

ذائقه مردم پرو، متنوع ترین ذائقه در جهان بشمار می آید. مونیکا پینا، خبرنگار یورونیوز گزارشی از آشپزی رنگارنگ و متنوع این کشور آمریکای جنوبی برای مجموعه برنامه های زندگی در پرو انجام داده است.

تصور کنید اگر می توانستید طعم و رایحه هایی از کوه ها و جنگل ها را از طریق غذا کشف کنید. آشپزی ای را تصور کنید که طعم غذاهای پیش از دوره اینکاها (امپراتوری اینکا ۱۴۳۸ – ۱۵۳۳، یک امپراتوری از مردم بومی وسرخ پوست در آمریکای جنوبی بود) و دوران اینکاها، اسپانیایی و آفریقایی، آسیایی و فرانسوی و ایتالیایی را که توسط مهاجران آورده شده، گرد هم آورد.

آشپزی پرو

  • در پانزده سال اخیر، «آشپزی پرو» رونق چشمگیری داشته است
  • لیما یکی از بزرگترین مراکز جذب توریست از جهت رستوران های متنوع و غذاهای گوناگون در آمریکای لاتین محسوب می شود
  • درآمد کشور پرو و شهر لیما پایتخت این کشور از راه رستوران و جذابیت آشپزی، در سال ۲۰۱۶به بیش از ۶ میلیارد یورو خواهد رسید
  • ۳۹ درصد از مردم پرو صنعت غذا و رستوران داری کشورشان را از مهمترین افتخارات خود برمی شمرند

در لیما همه چیز پیدا می کنید. بهترین رستورانها در رتبه بندی جهانی که باعث جذب دوستداران غذا به این شهر شده است.

رستوران مرکزی با سرآشپز مشهورش ویرجیو مارتینز، جزو ۵۰ رستوران برتر دنیا در سال ۲۰۱۳ شناخته شد. او غذاهای محلی نه چندان شناخته شده را وارد منوی رستوران کرد. چشیدن بشقاب های غذای مخصوص او مانند تجربه ای از اکوسیستم پرو است.

سرآشپز ویرجیو مارتینز ولیز می گوید: «ما طعمی را ارائه می دهیم که به آن «قبل از اوج» می گوییم. هر بشقاب غذا شامل موادی است که در مکان های مختلف عمل می آیند. می توانیم با عمق دریا شروع کنیم و بعد ناخنکی به کوه آند بزنیم و با آمازون تمام کنیم.»

منوی این رستوران از ۲۰ متر زیر دریا شروع و با ۴ هزار متر بالای سطح دریا تمام می شود مانند دسری که از خاک رس و به کمک نوعی باکتری که در مرداب رشد می کند، درست می شود.

یک غذای رنگارنگ دیگر. سرآشپز ویرجیلیو درباره این بشقاب می گوید: «این بشقاب متشکل از ریشه های گیاهانی است که در ارتفاعات می رویند. ریشه ها و قارچها، از جایی که هنوز طعم و رنگ در آن پیدا می شود.»

در سورکیو یکی از مهم ترین بازارهای لیما بسیاری از مواد اولیه سازنده طعم های آشپزی غنی پرویی را میتوان یافت. در این بازار بیش از ۳۸۰۰ نوع سیب زمینی و حدود ۳۰۰ نوع فلفل چیلی، میوه های در شکل ها، طعم ها و رنگ های مختلف از سراسر جهان می توان یافت.

یکی از فروشندگان درباره میوه ای شبیه به لیمو می گوید: «تامبو دلا سیرا، یکی از محصولاتی است که زمان اینکاها به جای لیمو ترش در غذای «سه ویچه» [یک غذایی پرویی] از آن استقاده می کردند.»

غذاهای دریایی در پرو

ماهیگیری از اقیانوس در پرو یکی از پر رونق ترین ها در این صنعت است. در بازار «شوریلوس» ماهیگیران خرچنگ، صدف و ساردین می فروشند.

پیکانتریا، یکی از بهترین رستورانها در لیما برای خوردن «سه ویچه» است. سرآشپز هکتور سولیس، غذاهای منطقه شمالی را به لیما آورد. در این رستوران میتوانید همه نوع غذا را بچشید. برنج، اردک و حتی سوپ گوشت بز. اما بهترین غذای اینجا ماهی است.

سرآشپز سولیس می وید: «امروز سه نوع ماهی ارائه می دهیم: بوری (عنبرماهی ژاپنی)، کاربلیا (ماهی هامور) و کوژینوا (ماهی سیم اقیانوس جنوبی). هیچوقت ماهی تکراری نداریم البته تهیه مقدار ماهی مورد نیاز هم از طریق ماهیگیران سخت است.»

ماهی، فلفل و اب لیمو. دستورالعملی بسیار ساده. تا آماده شدن «سه ویچه» هکتور با صید روزانه ماهی، غذای سنتی «سودادو دو پسکادو» ماهی پخته شده در آب میوه و همینطور سوپ ماهی «پاری هوئل» درست می کند.

سرآشپز سولیس می گوید: «ماهی سه ویچه باید خام باشد، کاملا خام. و با لیمو خوب مخلوط شود. ماهی خورشت سودادو باید آبدار باشد و اردک باید آنقدر بپزد که بتوانید با قاشق آن را بخورید.»

این تجربه از غذاهای پرو، بدون چشیدن نوشیدنی «پیسکو» کامل نمی شود. نوشیدنی ملی این کشور که جوایز بسیاری در خارج از پرو برده است. با یک متخصص آموزش دیده در مورد این مشروب صحبت کردیم؛ خوزه ریسکو، متخصص و تولید کننده پیسکو می گوید: «پیسکو یک برند تاریخی مشروب است که از هشت نوع انگور درست می شود. آنها در ظرف های مسی تقطیر می شوند تا به میزان الکل مورد نظر برسند. سه نوع پیسکو وجود دارد. پیسکو خالص که با یک نوع انگور تولید می شود؛ پسیکوی آلکولادو یا مخلوط و پیسکوی «موستو ورد» که بعد از تقطیر شیرین است.»

پیسکو یکی از مواد اصلی کوکتل های کلاسیک است. محبوب ترین آنها پیسکوی ترش است که از مخلوط سفیده تخم مرغ، زنجبیل و لیمو تهیه می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محله هاراجوکو ژاپن؛ سبک‌های مختلف لباس با رنگ‌آمیزی وتزئینات منحصربفرد

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید

ترمیم خانه‌های قدیمی و بام‌های گالی‌پوش برای تقویت گردشگری در ژاپن