ده سال زندان برای شهروند لبنانی متهم به جاسوسی علیه ایران

ده سال زندان برای شهروند لبنانی متهم به جاسوسی علیه ایران
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دادگاه انقلاب تهران «نزار زکا»، شهروند لبنانی که در ایران دستگیر شده بود را به ده سال زندان محکوم کرد. دادگاه این متهم را همچنین به پرداخت ۴.۲ میلیون دلار جریمه نقدی نیز محکوم کرده است. جیسون پابلت، وکیل آمریکایی نزار زکا روز سه شنبه به خبرگزاری رویترز گفت موکلش که دارای کارت اقامت دائم آمریکاست، در مورد اتهام همکاری با سرویس‌های بیگانه علیه ایران مجرم شناخته شده است.

نزار زکا که کارشناس فناوری اطلاعات (آی تی) است، آبان ماه سال گذشته در تهران در حالی که به دعوت رسمی دولت ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی به این کشور سفر کرده بود ناپدید شد. در حدود یک ماه بعد از آن رسانه های ایران اعلام کردند که او به دلیل داشتن پیوندهایی با سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا به دست سپاه بازداشت شده است. وکیل، دوستان و خانواده محکوم اتهامات او را که منجر به صدور حکم شصت صفحه ای شده، بی اساس خوانده‌اند.

#NizarZakka Sentenced to 10 Years Imprisonment in #Iranhttps://t.co/GAOEU21l9Lpic.twitter.com/m5iKoqOfLu

— MTV Lebanon News (@MTVLebanonNews) 21 septembre 2016

خبرگزاری رویترز از قول پابلت می‌نویسد از نزار زکا در ایران به مثابه «گروگان» استفاده شده است. این وکیل ایالت ویرجینیای آمریکا در عین حال می‌گوید که هنوز متن حکم موکل خود را دریافت نکرده است.

ظاهرا قاضی صلواتی حکم آقای زکا را با استناد به ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی صادر کرده است. این ماده قانونی تصریح می‌کند که همکاری هر فرد یا گروهی با «دول خارجی متخاصم» علیه جمهوری اسلامی ایران، «در صورتی که محارب شناخته نشود»، مستوجب محکومیت به یک تا ده سال حبس است.

آقای پابلت رونوشت دعوتنامه‌ای را به رویترز نشان داد که مطابق آن زکا در سال ۹۴ به طور مشخص از سوی شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده برای شرکت در کنفرانس اشتغال زنان دعوت شده بود.

خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران در هنگام دستگیری نزار زکا، با یادآوری سوابق تحصیلی او در آکادمی نظامی ریورساید آمریکا نوشت که این عضو سابق حزب مسیحی لبنان موسوم به «جریان ملی آزاد»، همواره با سرویس‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا در پیوند بوده است. فارس همچنین به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، نزدیک به ایران، ادعا کرده بود که «جاسوس» بازداشت شده «در حال تدارکِ برگزاری تظاهرات در ایران» بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

فایننشال تایمز: آمریکا و ایران بر سر حملات حوثی‌ها در عمان مذاکرات محرمانه داشته‌‌اند

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی