دولت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار توافقنامه صلح امضا کرد

دولت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار توافقنامه صلح امضا کرد
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نمایندگان دولت افغانستان و حزب اسلامی آشتی نامه امضا کردند. به گزارش رویترز، این سند روز پنج شنبه اول میزان/مهر، در کابل با حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار – که یکی از جنگ سالاران معروف اسلام گراست- امضا شد. امضای توافقنامه صلح با این گروه از سویی امید به برقراری آرامش و از سوی دیگر بیم تشدید تنش های چندین ساله در کشور را افزایش داده است. شاخه نظامی حزب اسلامی افغانستان در چند دهه اخیر برای برقراری یک حکومت اسلامی یکپارچه در این کشور جنگیده است.

مقامات دولتی توافقنامه تازه امضا شده را گامی به سوی برقراری صلح و آرامش در کشور می خوانند، در حالی که منتقدان می گویند این حرکت به معنی دادن چراغ سبز دادن به یکی از بدنام ترین چهره های افغانستان است تا بتواند در سیاست چندپاره این کشور نقش ایفا کند.

سید احمد گیلانی رئیس شورای مذاکره کنندگان صلح به نمایندگی از دولت و یکی از امضا کنندگان آشتی نامه با حزب اسلامی اظهار امیدواری کرد که این اقدام آغازی بر صلح پایدار در کشور باشد.

حکمتیار شخصیتی جنجالی است که متهم به کشتن و زخمی کردن هزاران نفر از مردم کابل در دوران جنگ داخلی (جنگ های تنظیمی) در دو دهه پیش است، به حدی که بسیاری از مردم به طعنه او را «راکت‌یار» نام داده اند.

با این همه برخی از تحلیل گران با این استدلال که حزب اسلامی در سال های اخیر نسبت به گروه های دیگر چون طالبان و داعش نقش کمرنگ تری در شورش ها و درگیری های مسلحانه افغانستان داشته، امضای توافق روز پنج شنبه را تنها حرکتی نمادین از سوی دولت می دانند که در عمل تأثیر چندانی بر تنش های جاری نخواهد گذاشت. در واقع دور از ذهن نیست که دولت ضمن امضای توافق با حزب اسلامی به دنبال تشویق گروه های هراس افکن و جنگ خوی دیگر به پرهیز از خشونت باشد.

در دهه هشتاد میلادی، حکمتیار برای مبارزه با نیروهای اشغالگر شوروی در افغانستان از پاکستان، آمریکا و عربستان کمک های قابل توجهی دریافت می کرد. با این حال پس از خروج نیروهای شوروی این کمک ها قطع شد و متعاقب آن همزمان با آغاز جنگ افغانستان در سال ۱۳۸۰ نام او در کنار جنگ سالاران دیگر القاعده و طالبان به عنوان یکی از سران هراس افکنان در سیاهه افراد تحت تعقیب آمریکا قرار گرفت.

دولت آمریکا از امضای توافقنامه میان دولت افغانستان و حزب اسلامی استقبال و اظهار امیدواری کرد که چنین اقدامی به برقراری آشتی پایدار در این کشور بینجامد.

آزادی زندانیان عضو حزب اسلامی یکی از مفاد آشتی نامه است. از سوی دیگر اجرای آن می تواند حکمتیار را در حاشیه امن قرار داده و دولت اشرف غنی را ملزم به تلاش برای برداشتن فشارهای بین المللی علیه رهبر حزب اسلامی کند.

با همه این احوال، شعار صلح در گفتگوهای میان حزب اسلامی با دولت نتوانست صدای مخالفان این گروه را خاموش کند، زیرا همزمان با امضای آشتی نامه، صدها نفر در کابل علیه این تصمیم دولت تجمع کردند. این افراد روز پنج شنبه با حمل پلاکارد، توافق دولت با حکمتیار یا هر «جنایتکار» دیگری را «خیانت» به ملت افغانستان خواندند.

آشتی نامه دولت با حزب اسلامی باید برای نافذ شدن و اجرا به امضای شخص گلبدین حکمتیار و رئیس دولت یعنی اشرف غنی برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبادل «آتش سنگین» بین نیروهای مرزی ایران و طالبان؛ گزارش‌ها از تلفات جانی دو طرف حکایت دارد

وقوع یکی از بدترین درگیری‌های خشونت‌‌آمیز در کرانه باختری در پی پیدا شدن جسد یک نوجوان اسرائیلی

گروگانگیری در کلوب شبانه‌ای در هلند؛ گروگان‌ها آزاد شدند اما وضعیت فوق‌العاده همچنان ادامه دارد