امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمت یار

امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمت یار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شد.

آگهی

توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شد. سند شش صفحه ای این توافق که در سه فصل و ۲۶ ماده تنظیم شده روز پنجشنبه (۲۲ اکتبر، اول مهر) در کابل و با حضور نمایند‎ه دولت، نماینده حزب اسلامی حکمت یار، معاون و رئیس شورای عالی صلح افغانستان به امضا رسید. و به موجب آن بلافاصله پس از اعلام رسمی توافق حزب اسلامی آتش بسی دائمی برقرار می کند و دولت افغانستان هم اعطای مصونیت قضایی به گلبدین حکمت یار و دیگر رهبران حزب اسلامی را تضمین می کند.

دولت افغانستان همچنین پذیرفته تا برای لغو تحریم های بین المللی علیه حکمت یار چانه زنی کند.

#Afghanistan signs peace deal with notorious warlord Hekmatyar https://t.co/drNVpNh0Wgpic.twitter.com/vYzcc4KzTW

— dwnews (@dwnews) September 22, 2016

احمد گیلانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان در این باره گفت: «من خوشحالم از امضای این توافق و به نهایی شدن آن اطمینان دارم. این گام مهمی است در راستای برقراری صلح و بازگشت ثبات به افغانستان.»

رسمیت یافتن این توافق منوط به امضای محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمت یار رهبر حزب اسلامی است.

این توافق در فضاهای مجازی با واکنش مخالفان روبرو شده است. در کابل شماری با برگزاری تجمعی مخالفت خود را با آن اعلام کردند. آنها با سر دادن شعارهایی علیه حکمت یار خواستار مجازات او شدند. مخالفان می گویند گلبدین حکمت یار در جنگ داخلی افغانستان و درگیری های خونین اخیر نقش داشته و موجب کشته شدن بسیاری شده است از این رو باید به دست عدالت سپرده شود.

برخی تحلیلگران نسبت به اجرایی شدن این توافق تردید دارند از جمله هارون میر، تحلیلگر در امور افغانستان. او در این باره گفت: «مطمئن نیستیم این توافق به اجرا درآید و می دانیم که چالش های زیادی بر سر اجرای آن وجود دارد و ابهامات زیادی بین طرفین. با این همه این توافق آزمون خوبی است برای دولت و حاوی نکات آموزنده ای است برای مذاکرات آتی بین دولت افغانستان و دیگر گروه های شورشی نظیر طالبان و شبکه حقانی.»

حزب اسلامی یکی از چهار گروه اصلی است که در کنار طالبان، شبکه حقانی و گروه داعش علیه دولت افغانستان می جنگد و نام حکمت یار از سال ۲۰۰۳ تاکنون در فهرست سیاه ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سازمان ملل قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان دو سالگی سقوط کابل را جشن گرفت؛ ذبیح‌الله مجاهد: شکرگزار این فتح عظیم هستیم

نگرانی، آسایش خاطر، ناامیدی و غرور؛ افغان‌ها دوره دو ساله سلطه طالبان را چگونه سپری کردند؟

کورسوی امیدی برای علم‌آموزی دختران افغان؛ در موسسه‌های پزشکی به روی آنها باز شد