یک مقام ایران: امارات دو جزیره ایرانی را اشغال کرده است

یک مقام ایران: امارات دو جزیره ایرانی را اشغال کرده است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در ادامه تنش میان ایران و امارات بر سر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، این بار جمهوری اسلامی مدعی اشغال دو جزیره خود توسط امارات متحده عربی شد.

منصور حقیقت پور، مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: امارات متحده عربی و کشورهای منطقه در حالی «به صورت دروغین» بر تعلق جزایر سه گانه ایرانی به امارات اظهارنظر می‌کنند که در حال حاضر امارات دو جزیره ایرانی را اشغال کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای حقیقت پور گفت: «دو جزیره ایرانی به نام‌های «آریانا» و «زرکوه» در اشغال امارات است و اینکه ما در این زمینه صبوری می کنیم و حرفی نمی زنیم دلیل نمی شود که آنها گستاخی پیشه کنند.»


منصور حقیقت پور، مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس ایران

سخنان مشاور علی لاریجانی در واکنش به اظهارات اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان است که اخیرا ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران را تکرار کرده و گفته بود: «عربستان بار دیگر از ایران می‌خواهد که به اشغال سه جزیره امارات را پایان دهد.»

منصور حقیقت پور روز پنجشنبه اول مهر ضمن حمله به عربستان سعودی از حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز خواست تا در سخنرانی خود در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل بگوید که «تمام جریانات تروریستی در منطقه از آبشخور رژیم سعودی نشات می گیرد و در مجمع عمومی سازمان ملل برای ایجاد یک اجماع علیه رژیم سعودی تلاش کند.»

جزایر آریانا و زرکوه

در همین رابطه روز پنجشنبه اول مهر خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه نیز با انتشار گزارشی نوشت که دو جزیره «آریانا» و «زرکوه» متعلق به ایران بوده و در حال حاضر «در اشغال امارات متحده عربی» است.

این خبرگزاری نوشت که این دو جزیره «در نتیجه ضعف و فترت رژیم‌های قاجار و پهلوی تحت اشغال کشور بسیار کوچک امارات» درآمده است.

این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ادعای مالکیت بر دو جزیره «آریانا» و «زرکوه» را داشته است. در سال ۱۳۹۲ و هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و امارات، وب‌سایت «تابناک» (نزدیک به محسن رضایی) نوشت: «یکی از بهترین راه‌های برخورد با امارات، این شیخ‌ نشین کوچک خلیج‌ فارس [این] است که [وزارت خارجه] از طریق ادعای مالکیت ایران بر استان جلفاوه (امارات کنونی)، [پیگیر] جزیره ایرانی «آریایی» یا «سیربو نعیر» و جزیره نفت خیز «زرکوه» که در اشغال امارات متحده عربی قرار دارند» باشد.

از سال ۱۹۹۲ تاکنون، امارات متحده عربی بارها از مالکيت خود بر جزاير تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی سخن به ميان آورده و خواستار ارجاع موضوع به محاکم بين‌المللی شده است، ولی ايران گفته که مالکيتش بر جزاير ياد شده غير قابل گفتگو است.


سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی در سال ۱۳۹۱

در ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۱، محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی سفر کرد که این موضوع منجر به افزایش تنش لفظی میان امارات و ایران شد. به دنبال آن شورای همکاری خلیج فارس نیز سفر رئیس جمهور وقت ایران به این جزیره را محکوم کرد و آن را تحریک‌آمیز خواند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

انتقاد کم‌سابقه‌ مشاور رهبر ایران از روسیه؛ ولایتی: موضع مسکو در قبال جزایر سه‌گانه مایه تاسف است

هزینه‌کرد دوباره روسیه از تمامیت ارضی ایران؛ شراکت استراتژیک تهران و مسکو عملی است؟