ونزوئلا؛ چالشهای پیش روی طرفداران رفراندوم

ونزوئلا؛ چالشهای پیش روی طرفداران رفراندوم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی ونزوئلا با بزرگترین ذخایر نفتی در جهان دچار بحران شدید مالی – سیاسی است و اعتراضها برای برکناری نیکلاس مادورو و برگزاری انتخابات مجدد ادامه دارد.

آگهی

گزارش تفصیلی

ونزوئلا با بزرگترین ذخایر نفتی در جهان دچار بحران شدید مالی – سیاسی است و اعتراضها برای برکناری نیکلاس مادورو و برگزاری انتخابات مجدد ادامه دارد.

در نیمه نخست سال جاری نرخ تورم در ونزوئلا به ۱۸۰ درصد رسید و این کشور با کمبود مواد دارویی، غذایی و بحران انرژی روبه رو شد. بحرانهای اقتصادی در ونزوئلا به دلیل وابستگی شدید این کشور به منابع نفتی و سقوط قیمت نفت در ماه مه بود.

به اعتقاد رهبران اپوزیسیون، ۱۷ سال تسلط سوسیالیسم به اقتصاد این کشور آسیب زده است. برای برگزاری رفراندوم، مخالفان نزدیک به دو میلیون امضاء جمع آوری کرده اند. نیکلاس مادورو پیش تر گفته بود رفراندوم در سال جاری میلادی برگزار نخواهد شد.

یکی از تظاهرکنندگان ناراضی می گوید: «ما خواهان بازنگری هستیم. این یک وظیفه است. قانون اساسی به ما اجازه برگزاری رفراندوم برای برکناری رژیم را می دهد.»

با اینحال روز چهارشنبه شورای ملی انتخابات شروط تازه ای وضع کرد. اکنون مخالفان برای برگزاری رفراندوم نیازمند جمع آوری امضاء بیست درصد واجدان رای هر ایالت در ظرف سه روز هستند. چنین شرایطی پیش از این و در زمان حیات هوگو چاوز وجود نداشت. در سال ۲۰۰۴ نیز مخالفان هوگو چاوز تقاضای برگزاری رفراندوم کرده بودند.

لویی امیلیو روندون، مسئول شورای ملی انتخابات ونزوئلا گفت: «قانون ۲۰ درصد واجدان هر ایالت در سال ۲۰۰۴ وضع نشد. ملاحظات قانونی در طول زمان بسط داده شده است.»

علی رغم تلاش مخالفان برای برگزاری رفراندوم، مادورو و همراهانش از اهرمهای قدرت برخوردارند. رییس جمهوری در ونزوئلا شش ساله است. بر اساس قانون اساسی، رفراندوم برای برگزاری انتخابات باید در ۴ سال نخست رییس جمهوری صورت گیرد. در غیر اینصورت معاون رییس جمهور جانشین او خواهد شد. حتی در صورتیکه مخالفان موفق به جمع آوری امضاء بیست درصد واجدان هر ایالت شوند، تاریخ رفراندوم به معاون مادورو این امکان را می دهد که جانشین وی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

خبر خوش برای مردم ونزوئلا؛ نرخ تورم به ۱۹۳ درصد رسید

بزرگترین تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا؛ متحد مادورو در ازای ۱۰ آمریکایی و یک پیمانکار فراری