همه پُرسی تعیین روز دولت در جمهوری صرب بوسنی

همه پُرسی تعیین روز دولت در جمهوری صرب بوسنی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

منطقه خودمختار صرب در بوسنی، بناست روز یکشنبه همه پرسی ای برپاکند تا بپرسد آیا روز نُهُم ژانویه باید همچنان روز دولت باشد یا خیر؟ درحالیکه دادگاه قانون اساسی این کشور به تازگی علیه این اقدام رأیی صادر

آگهی

منطقه خودمختار صرب در بوسنی، بناست روز یکشنبه همه پرسی ای برپاکند تا بپرسد آیا روز نُهُم ژانویه باید همچنان روز دولت باشد یا خیر؟ درحالیکه دادگاه قانون اساسی این کشور به تازگی علیه این اقدام رأیی صادر کرده است.

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صرب بوسنی درباره مخالفتها با این همه پرسی گفت: «گویا استفاده از همه پرسی به عنوانِ ابزار تصمیم گیری فقط در این منطقه مسأله ساز است وگرنه هرجای دیگری مثل بریتانیا کاملا طبیعی است. نمی دانم چرا سفیر بریتانیا در اینجا با همه پرسی مشکل دارد اما این کار در کشور خودش کاملا طبیعی است. این یک ترس بی اساس است.»

نهم ژانویه مطابق است با تعطیلات دینی صربهای اُرتُدکس اما برای مسلمانان بوسنی و کروواتهای کاتولیکِ آن یادآور اخراجشان از این منطقه بوده، و تأکیدی است بر آنکه این ناحیه تنها از آنِ صربهاست. الکساندر ووچیچ، نخست وزیر صربستان در واکنش به این تصمیم گفت:«صربستان همیشه حامی جمهوری صرب بوسنی بوده است. این کار وظیفه ماست. حق ماست و ما به آن افتخار می کنیم.»

دادگاه قانون اساسیِ این کشور، مستقر در سارایو، به تازگی طی حکمی اعلام کرد که تعیین روز نهم ژانویه به عنوان «روز دولت» در جمهوری صربِ این کشور غیرقانونی است.

بکر عزّت بگوویچ، رئیس شورای سه گانه ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز در واکنش به این اقدام گفت:«بعضی ها در این کشور (رهبری جمهوری صرب بوسنی) بیشتر از سهمشان می خواهند. آنها بخشی از کشور را کنترل می کنند و حق حاکمیت آن را هم دارند اما ما اجازه نمی دهیم که با تبعیض با مردم آنجا برخورد کنند. آنان باید از قانون اساسی و دیگر قوانین این کشور تبعیت کنند و به سهم خود قانع باشند.»

اما در سطح بین المللی، ایالات متحده و اروپا نگران اند که این همه پرسی ثبات منطقه را تهدید کند گرچه روسیه که به شکل سنتی حامی صربهاست از این رأی گیری پشتیبانی می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری جشن جنجالی صرب‌های بوسنی؛ اتحادیه اروپا و آمریکا هشدار دادند

تصاویری از سارایوو؛ ساکنان پایتخت بوسنی و هرزگوین در حمایت از فلسطینی‌ها تظاهرات کردند

آمریکا فرزندان رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی را تحریم کرد