گفتگو با فراوکه پتری رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان

گفتگو با فراوکه پتری رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نظرسنجی روز جمعه نشان داد که حزب آلترناتیو برای آلمان (آ اف د) بیش از همیشه هوادار پیدا کرده است.

آگهی

نظرسنجی روز جمعه نشان داد که حزب آلترناتیو برای آلمان (آ اف د) بیش از همیشه هوادار پیدا کرده است. این محبوبیت حاصلِ واکنش اجتماعی به سیاست درهای باز آنگلا مرکل و رسیدن یک میلیون پناهنده در سال گذشته به آلمان است. یورونیوز در برلین با فراوکه پتری، رهبر این حزب گفتگو کرده است.

یورونیوز: بخشی از محبوبیت رو به رُشد شما به این بر می گردد که از گفتن بعضی چیزها ترسی ندارید، چیزهایی که در فکر مردم هست و دیگر سیاستمداران آنها را نمی گویند. آیا خطری در این کار نیست؟

فراوکه پتری: اگر هنوز به راه حلهای برآمده از بحث آزاد اعتقاد داریم، باید این واقعیت را باور کنیم که بحث کردن، برای حل کردن مسائل است نه برای لاپوشانی آنها. ما آلمانی ها در لاپوشانی کردن مسائل خیلی واردیم، و حتی پیش از طرح روشن مسأله، دنبال اجماع نظر و توافق هستیم. فکر می کنم برای همین است که خیلی از شهروندان ما دیگر به احزاب سیاسی و سیاستمداران اعتقادی ندارند، چرا که به سادگی حس می کنند سیاستمداران آنها را جدی نمی گیرند و دیگر اینکه اساسا احساس می کنند که سیاستمداران به آنها خیانت کرده اند چون حقیقت را نمی گویند.

یورونیوز: درباره مسأله اروپا، حزب شما کارش را با واکنش به بحران حوزه یورو و برنامه کمکهای مالی شروع کرد. آیا شما ضد اتحادیه اروپا هستید؟

فراوکه پتری: فکر می کنم اروپایی که در دهه های ۶۰ ، ۷۰ و حتی اوائل دهه ۸۰ ساخته بودیم خیلی قویتر از اروپای فعلی بود. پروژه اروپا و حتی تلاش برای ایجاد قانون اساسی اروپایی نشان داد که اکثریت کشورهای اروپایی آماده نیستند تا حق حاکمیت ملّی شان را تسلیم کنند، که به نظر من کاملا درست است، موقعیت فعلی چالش حق حاکمیت است و فکر می کنم اگر سعی کنیم همه چیز را مثل آنچه در سوسیالیزم بود، یکسان کنیم کمکی به اروپا نخواهیم کرد تا بتواند در رقابت جهانی قدرتمند بماند. پروژه سوسیالیزم در اواخر دهه هشتاد آشکارا شکست خورد. حالا سعی داریم همان کار را دوباره در اروپا کپی کنیم. نتیجه نخواهد داد.

یورونیوز: به موضوع دیگری رجوع می کنم. مثلا اهالی شمال آفریقا، دینشان و رفتارشان با زنان، آیا این ترس وجود ندارد که بخواهید (از آنها) نوعی بلاگردان (برای پوشاندن دیگر جرائم علیه زنان) بسازید؟

فراوکه پتری: اسلام و بنیادهای این دین با مردم سالاری همخوان نیست. و فقط حزب آ اف د نیست که این را می گوید، حالا که ما این بحث را باز کرده ایم بسیاری از سیاستمداران دقیقا همین نکته را تأیید می کنند، کسانی که سالها این مشکل را نادیده می گرفتند. پس فکر می کنم که وظیفه ما در آلمان این است که مشکل را روشن کنیم تا راه حلی پیدا کنیم. ما با بسیاری از مسلمانانِ مُدرن که دوست دارند در آلمان زندگی کنند که خود را آلمانی حس می کنند، و می خواهند اینجا بمانند موافقیم. بسیاری از آنان با سنتهای ما هماهنگ شده اند، اما آنهایی که نمی خواهند این کار را بکنند باید برگردند و بروند هرجا که می خواهند زندگی کنند، اما نه در اروپا و نه در آلمان. حرف ما این است.

اطلاعات بیشتر درباره افزایش محبوبیت جناح راست افراطی در آلمان را در برنامه کند و کاو از تلویزیون و وبسایت یورونیوز دریافت کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا آلمان به «گزینه ای دیگر» روی خواهد آورد؟

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟