رحیم‌صفوی: نباید سهم ایران در زدوبندهای آمریکا و روسیه نادیده گرفته شود

رحیم‌صفوی: نباید سهم ایران در زدوبندهای آمریکا و روسیه نادیده گرفته شود
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دو مقام ارشد نظامی ایران درباره تحولات منطقه و سوریه اظهارنظرهای جداگانه‌ای کردند. یحیی رحیم‌صفوی، دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی با اشاره به مذاکرات آمریکا و روسیه برای آتش‌بس در سوریه گفت امیدواریم مسکو در یک بازی که سهم کمتری به ایران داده شود قرار نگیرد. از سوی دیگر یک مقام ارشد سپاه هم گفته با توجه به اینکه در ایران «جنگلی از موشک‌ها در تونل‌ها» آماده شلیک است، آمریکایی‌ها با احتیاط با ما برخورد می‌کنند.

یحیی رحیم صفوی، مشاور و دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی پنجشنبه شب، اول مهر در یک برنامه تلویزیونی گفت: امیدواریم آمریکایی‌ها در سوریه بر سر روسیه کلاه نگذارند و در زد و بند میان این دو قدرت سهم ایران نباید نادیده گرفته شود.

وی دنیای سیاست را دنیای غیرقابل اعتمادی معرفی کرده و گفته است: «هم‌اکنون ساز وکاری بین آمریکایی‌ها و روس‌هاست که امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها کلاه نگذارند و روس‌ها را در یک بازی که منافع آمریکایی‌ها بیشتر باشد و یا در بازی که سهم کمتری به ایران داده شود قرار ندهند. بایستی سیاستمداران ما، سیاست خارجی و جمهوری اسلامی حواسشان باشد.»

این مقام نظامی در پایان گفته است: نبرد اصلی در سوریه بر عهده نیروهای سوری٬ مستشاری و حزب‌الله لبنان است و روس‌ها عمدتا پشتیانی هوایی دارند که البته موثر بوده٬ اما اطلاعات را به گفته وی باز هم نیروهای زمینی به آنها می‌دهند.

در همین حال حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه گفته است که در ایران «جنگلی از موشک‌ها در تونل‌ها، سیلوها و نیازهای مخصوص آماده پرتاب به هر سمت و هدف دلخواه» وجود دارد و به همین دلیل ایالات متحده آمریکا در همه موضوعات با احتیاط و ملاحظه برابر جمهوری اسلامی عمل می‌کند.

این فرمانده سپاه افزوده است: «آمریکایی‌ها مقابل ما احساس اقتدار ندارند٬ لذا آنها در همه موضوعات با احتیاط و ملاحظه برابر با ما عمل می‌کنند.»


دستیار ویژه خامنه‌ای در امور نظامی از احتمال زد و بند روسیه و آمریکا بر سر سوریه ابراز نگرانی کرده است.

جنگ داخلی در سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار کشته برجای گذاشته و میلیون ها نفر را هم آواره کرده است. ایران از متحدان سوریه و حامی بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور است و می‌گوید در سوریه مستشار نظامی دارد.

روسیه و آمریکا دو هفته پیش در مورد برقراری آتش‌ بس در شمال سوریه توافق کردند، ولی این آتش‌ بس با حمله هوایی به کاروان‌های کمک‌رسانی و حمله به یک انبار هلال احمر در شمال سوریه نقض شد. همچنین گروه حامیان سوریه متشکل از ۲۳ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران همزمان با برگزاری هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل، از روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه مذاکراتی را در نیویورک آغاز کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

امیرعبداللهیان: فعالیت مستشاران نظامی ایران با قدرت ادامه می‌یابد