نگاهی به توافق فارک و دولت کلمبیا: پایان ۵۲ سال درگیری خونبار

نگاهی به توافق فارک و دولت کلمبیا: پایان ۵۲ سال درگیری خونبار
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سازمان چریکی «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» موسوم به فارک، هفته گذشته در منطقه «کاگوان» در جنوب شرق کلمبیا دهمین و آخرین گردهمایی ملی خود را به عنوان یک گروه شورشی مسلح برگزار…

آگهی

سازمان چریکی «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» موسوم به فارک، هفته گذشته در منطقه «کاگوان» در جنوب شرق کلمبیا دهمین و آخرین گردهمایی ملی خود را به عنوان یک گروه شورشی مسلح برگزار کرد.

آتش بس میان این گروه و نیروهای دولتی از ۷ شهریور (۲۸ اوت) آغاز شده است و به تازگی نیز رهبران این گروه چریکی اعلام کردند که سرانجام پس از چهار سال گفتگو، با امضای قرارداد صلح با دولت کلمبیا موافقت کردند تا به پنج دهه درگیری خشونت آمیز پایان دهند.

رودریگو لوندونو، رهبر فارک در آخرین گردهمایی اعضای این گروه گفت: «ما به اتفاق آراء تصمیم گرفتیم به این درگیری ها پایان دهیم و صلحی پایدار و ماندگار برقرار کنیم. صلحی که اعتقاد راسخ دارم تمامی مردم کشور از بذر تحول نهفته در آن بهره خواهند برد.»

گفتگوهای صلح میان رهبران فارک و دولت کلمبیا در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی (۲۹ آبان ۱۳۹۱) در کوبا آغاز شد. موضوع اصلی این گفتگوها، عواقب قانونی تسلیم شدن جنگجویان فارک و همچنین امتیازاتی بود که دولت کلمبیا باید درمقابل، پس از برقراری صلح به این گروه واگذار می کرد.

سازمان ملل متحد نیز در به نتیجه رسیدن این گفتگوها نقشی کلیدی ایفا کرد. خوان کارلوس، رئیس جمهوری کلمبیا هفته گذشته در سازمان ملل گفت: «این اولین بار است که برای حل این کشمکش به قربانیان اولویت داده می شود یعنی به حق آنان برای کشف حقیقت، برای عدالت، برای دریافت غرامت و نیز به منظور جلوگیری از تکرار (چنین فجایعی).»

Peace agreement #Colombia 2 be signed today w/ “bullet-pen” JuanManSantos</a> announced. Ban Ki-moon is in the country & will receive one too <a href="https://t.co/HQT2Tp8hhm">pic.twitter.com/HQT2Tp8hhm</a></p>&mdash; Misión ONU Colombia (MisionONUCol) September 26, 2016

بر اساس این پیمان صلح، دولت و شورشیان فارک در موضوع تخصیص زمین، اعطای وام و ارائه خدمات اساسی به مردم ساکن مناطق محروم به توافق رسیدند؛ مناطق محرومی که پیش از این نواحیِ درگیری میان دو طرف محسوب می شدند.

همچنین از این به بعد، فارک یک حزب سیاسی خواهد بود و با ۱۰ کرسی در کنگره ۲۶۸ نفری این کشور حضور خواهد داشت. حدود ۷ هزار جنگجوی فارک نیز شش ماه فرصت دارند تا به یکی از ۲۸ منطقه تعیین شده از سوی سازمان ملل رفته و سلاحهایشان را تحویل دهند. در برابر، هر جنگجو ۶۱۰ یورو دریافت می کند و تا دو سال حقوق می گیرد.

همچنین فارک موافقت کرد تولید کوکائین را متوقف کند، و دولت نیز متعهد شد به کشاورزان این مناطق کمک کند تا بتوانند زندگی تازه ای تشکیل دهند. جرائم سیاسی بخشیده می شوند اما به جرائم مربوط به قتل، قتل عام، شکنجه و تجاوز در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

طی ۵۲ سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار کلمبیایی کشته شده اند که نزدیک به هشتاد درصد آنها غیرنظامی بوده اند. در این درگیری ها بیش از ۶ میلیون تن آواره شده و ۴۵ هزار تن دیگر نیز ناپدید شده اند. با این وجود اعضای گروه فارک، عامل همه خشونتها نبوده اند بلکه شبه نظامیان راست افراطی این کشور نیز در ارتکاب این جرایم نقش داشته اند. اما شفا یافتن زخم از این خشونتها در کلمبیا به زمانی دراز نیاز دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهور کلمبیا و رهبر فارک توافق صلح را امضا می کنند

شورشیان فارک توافق صلح با دولت کلمبیا را تصویب کردند

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند