نمایشگاه-بازار عکاسی در لیون

نمایشگاه-بازار عکاسی در لیون
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در نمایشگاه – بازار هنری «داکزآرت فر» در شهر لیون، عکاسی یک مسئله کاملا حرفه ای است.

آگهی

در نمایشگاه – بازار هنری «داکزآرت فر» در شهر لیون، عکاسی یک مسئله کاملا حرفه ای است. بیش از ۱۵ گالری از کشورهای مختلف با آثار عکاسان خود به این بازار دو روزه آمدند. هدف این رویداد هنری و تجاری که ۱۶ و ۱۷ سپتامبر برگزار شد تقویت و توسعه بازار جنوب اروپا و جلب خریداران از فرانسه و کشورهای مجاور است. علاوه بر آن، نمایشگاه فرصتی برای ارزیابی موقعیت عکاسی در بازار هنر بطور کلی و دیدار با عکاسان است.

با وجود تلفن های پیشرفته و شبکه های اجتماعی ، امروزه عکاسی جزیی از زندگی روزمره ما شده است. ولی رومن، صاحب یک گالری عکاسی در پاریس می گوید: «رویکرد ما به هنر عکاسی این است که ببینیم هنرمندان در جستجوی تکنیک های جدیدتر هستند. به این معنی که دنبال این هستیم تا ببینیم کدام هنرمند با درک جدیدتر از ابزارهای عکاسی، تکنیک های جدید را کشف می کند. مسئله دیگر پژوهش های خاص در عکاسی آبستره یا روش و رسانه های نوین چاپ است. من معتقدم در ابتدای دوره جدیدی از هنر عکاسی هستیم.»

این نمایشگاه و بازار عکاسی با ورودیه ارزان راه فعالیت عکاسان تازه کار و گالریهای کوچکتر را باز کرده است. «گالری وان» در رام الله برای معرفی آثار دو عکاس فلسطینی به اینجا آمده است. عکسهای این دو هنرمند عمدتا از شرایط ویژه و دشوار فلسطین تاثیر گرفته است. سمر مرضا، مدیر گالری وان می گوید: «گالری تازه کاری هستیم. دو سال و نیم پیش گالری را باز کردیم و هنوز در بازار اروپا فعالیتی نداشته ایم. تمرکز اصلی من تا به حال روی منطقه خودمان بوده است و در واقع این اولین باری است که تلاش کردیم وارد بازار اروپایی بشویم.»

یعضی از آثار عرضه شده، نشاندهنده رویکرد بسیار هنری عکاس است. گالری ووس (Galerie Voss) از آلمان آثار ساندرا سن را به نمایشگاه آورده است. این عکاس سوئیسی مجسمه ای چوبی مانند خانه یا کشتی ساخته است و به جای مجسمه، عکس آن را به نمایش عمومی می گذارد. عکس های او در مرز واقعیت و تخیل قرار می گیرند. هنرمند جوان می گوید: «من به عنوان یک مجسمه به این کار نگاه نمی کنم و از این جنبه برای من جذابیت هنری ندارد. هدف من این است که مردم این سازه ها را با تخیل و برداشت خودشان نگاه کننند. با تخیل و فانتزی خودشان با این مجسمه ها بازی کنند. اگر این سازه ها را به جای عکس به نمایش بگذارم به نظر من مانند وقتی است که در تئاتر، نمایش تمام می شود و پرده پایین می آید: جادوی آن هم از بین می رود.»

عکاسی مستند تحقیقی در بخش دیگری از نمایشگاه حضور دارد. برونو حاجی، عکاس فرانسوی الجزایر تبار که با انتشارات و روزنامه های بین المللی معتبر همکاری داشته است در چند سال گذشته تغییرات و شهری شدن صحرای الجزایر را با رویکرد هنری مستند کرده است. برونو حاجی می گوید: «چیزی که من نمایش می دهم حاصل ده سال کار است. دیده صحرا و صحرا در ذهنیت ما چگونه است. این کار در واقع نوعی نگاه فلسفی دارد. صحرا در جامعه مصرفگرای امروز به کجا می رود و چه نقشی دارد. این تصویرها جنبه نمایشی یا تزیینی ندارد بلکه معنی دارند و پیامی را منتقل می کند.»

امروز همه به نوعی عکاس هستند. ولی عکسهای این نمایشگاه کار عکاسهای فوق العاده ای است که عکس آنها حاصل فرآیند هنری و علاقمندی پایدار آنها است و تنها کلیلک عکسهای لحظه ای نیست. عکس ها اکنون در نمایشگاه «داکز آرت » لیون در معرض نمایش است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عکسهای نیکوس آلیاگاس: ثبت لحظه در زمان

نقاشی روی بدن مدل زنده

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی