رئیس قوه قضائیه ایران: نمی توانیم اعدام را حذف کنیم

رئیس قوه قضائیه ایران: نمی توانیم اعدام را حذف کنیم
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رئیس قوه قضائیه ایران با دفاع از اعدام برای متهمان مربوط به مواد مخدر گفت: «اینکه برخی می گویند اعدام ها هیچ فایده ای نداشته، حرف کاملا غلطی است؛ بدلیل اینکه اگر سختگیری‌های قوه قضایبه و کمک نیروی انتظامی نبود، به وضع بسیار بدتری مبتلا بودیم و آنوقت مواد مخدر را در عطاری‌ها هم پیدا می‌کردیم.»

به گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه صادق آملی لاریجانی روز پنجشنبه در همایش «دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور» با اشاره به قاچاق مواد مخدر در ایران گفت: «قوانین مربوط به قاچاق مواد مخدر وحی منزل نیست [و] ما اعدام‌ها را فی حد ذاته مطلوب نمی دانیم؛ منتهی بحث در این است که وقتی در کنار این موضوع ضرر عظیمی که اینها به جامعه وارد می کنند و خانواده‌هایی که متلاشی می‌شوند را مورد توجه قرار می‌دهیم، ناچار هستیم برخورد قاطع و سریع و آشکار با مواد مخدر داشته باشیم و از دادستان‌ها می‌خواهم در اجرای احکام تعلل نکنند.»

#صادق_لاریجانی: حذف #اعدام#موادمخدر سیاست #قوه_قضائیه نیست. اینکه می‌گویند اعدام فایده نداشت بی‌مورد است. اگرسختگیری نبود وضع بسیاربدتر بود pic.twitter.com/iXTlokSDpe

— Boroumand Foundation (@IranRights_org) September 29, 2016

وی در ادامه افزود: «البته قبول دارم قوانین مربوط به مواد مخدر یکبار دیگر باید بررسی شود و تا جایی که می شود به جای اعدام مجازات های جایگزین و موثر بیاید؛ ولی به شرط و شروطی و بدانید ما کلا نمی توانیم اعدام را منتفی کنیم.»

آملی لاریجانی از محاکم قضایی خواست بعد از صدور حکم اعدام در پرونده‌های مواد مخدر آن را اجرا کنند و با به تاخیر انداختن «دو سه ساله» آن منتظر عفو شدن مجرمان نشوند.

رئیس قوه قضائیه ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله امنیت در ایران پرداخت و گفت: «امنیت برای مردم مثل نان و آب است و چنانچه ما نتوانیم امنیت را در آن قسمتی که به ما مربوط است، در جامعه اجرایی کنیم، آیا مردم در آرامش خواهند بود؟ اینکه یک عده اشرار در شهرها راه بیفتند و بعنوان مثال در برخی از شهرهای بزرگ گفته شود که فلان راسته شهر برای فلان فرد شرور است، برای مردم آزار دهنده است.»

وی افزود: «کسی که به نوامیس مردم تعدی می‌کند، باید بسرعت به پرونده اش رسیدگی و مجازات شود و این برخورد و رسیدگی باید بگونه ای باشد که مردم احساس امنیت کنند. بنابراین کیفیت نیز اهمیت دارد و برخورد به تنهایی کافی نیست.»


ماه گذشته یک نماینده مجلس ایران گفته بود که در حال حاضر در جمهوری اسلامی چهار هزار و ۵۰۰ اعدامی بلاتکلیف وجود دارد.

دفاع صادق آملی لاریجانی از مجازات اعدام در حالی است که مجلس شورای اسلامی ایران در سال ١٣٩٤ طرحی را در کمیسیون قضائی مطرح کرد که براساس آن مجازات حبس، جایگزین اعدام قاچاقچیان مواد مخدر شود و اعدام فقط به اتهام قاچاق مسلحانه محدود شود. این طرح که توسط ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران امضاء شد همچنان در کمیسیون قضائی مجلس معطل مانده است. در آخرین اظهار نظر درباره آن الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم درباره آن گفته بود که «این طرح بسیار خام است و نیازمند چکش‌کاری در کمیسیون است.»

شمار بالای اعدام ها در جمهوری اسلامی از مواردی است که طی سال‌های اخیر در صدر انتقادها از وضعیت حقوق بشر در این کشور قرار داشته است. سازمان عفو بين الملل بارها از شمار بالای اعدام در ايران انتقاد کرده و گفته است ايران از نظر آمار سرانه اعدام اولين کشور جهان است.

یک نماینده مجلس #ایران: ۴۵۰۰ اعدامی بلاتکلیف در کشور وجود دارند https://t.co/vRUhXvm023pic.twitter.com/1GWv5LkFy9

— euronews فارسی (@euronews_pe) August 21, 2016

محمد جواد لاریجانی، دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه پیشتر با بیان اینکه ۹۰ درصد آمار مجازات اعدام در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است، بر بی فایده بودن مجازات اعدام برای قاچاقچیان تاکید کرده و گفته بود نتیجه مطلوب از این نوع مجازات به دست نمی‌آید. آقای لاریجانی با اعلام اینکه قوانین مربوط به مجازات اعدام برای قاچاقچیان در ایران نیاز به اصلاح دارد گفته بود: «در تلاش هستيم تا قانون اعدام‌های ناشی از مواد مخدر را تغيير دهيم و در این حالت ۹۰ درصد از اعدام‌های ایران کم خواهد شد که این گامی بزرگ به جلو خواهد بود.»

ماه گذشته روح الله حضرت پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران گفته بود که در حال حاضر در جمهوری اسلامی چهار هزار و ۵۰۰ اعدامی بلاتکلیف وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک نماینده مجلس ایران: ۴۵۰۰ اعدامی بلاتکلیف در کشور وجود دارند

ایران در صدر فهرست جهانی اعمال مجازات اعدام

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود