پیامدهای کوتاه مدت «برکسیت» برای زندگی روزمره شهروندان اروپایی و بریتانیایی

پیامدهای کوتاه مدت «برکسیت» برای زندگی روزمره شهروندان اروپایی و بریتانیایی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیش از سه ماه از برگزاری همه پرسی برکسیت در بریتانیا می گذرد.

بیش از سه ماه از برگزاری همه پرسی برکسیت در بریتانیا می گذرد. برکسیت بر زندگی روزمره شهروندان اتحادیه اروپا که در بریتانیا زندگی می کنند و بریتانیایی های مقیم دیگر کشورهای اروپایی چه تاثیری گذاشته است؟ هانس ون برلی، خبرنگار یورونیوز برای یافتن این پرسش در این گزارش برای برنامه «کندوکاو»، به سراغ دو شهروند لهستانی مقیم لندن و یک بریتانیایی ساکن فرانسه رفته است.

حدود ۸۰۰ هزار لهستانی در بریتانیا زندگی می کنند. پس از «برکسیت»، میزان جرائم ناشی از تنفر نسبت به لهستانی ها در بریتانیا بالا رفته است.

زمانی که لهستان به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، دولت بریتانیا برای مهاجران لهستانی دوره شرایط خاص تعیین نکرد. به همین دلیل هم از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ تعداد مهاجران لهستانی در بریتانیا هشت برابر شد.

ترس و وحشت مهاجران مقیم بریتانیا از شرایط بعد از برکسیت

ایزابل و میرک لهستانی هستند و دو سال پیش فروشگاه موادغذایی لهستانی موسوم به«پولیش دلی» را در خیابان «کینگ» باز کرده اند. آنها در این فروشگاه مواد غذایی را می فروشند که مستقیما از لهستان می آید.

مدت کوتاهی بعد از برگزاری همه پرسی «برکسیت»، عده ای از شهروندان راست گرای افراطیِ طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، وارد مغازه شده و به صاحبان فروشگاه ناسزا گفتند و از آنها خواستند که از بریتانیا بیرون برود. از آن موقع، فروشگاه تحت مراقبت پلیس است.

ارزش پوند بعد از «برکسیت» سقوط کرده است، به همین دلیل هم ایزابل و میرِک مجبور شده اند که قیمت محصولات و مواد غذایی ای را که مستقیما از لهستان به اینجا می آورند، تغییر دهند.

ایزابل می گوید از زمان برگزاری همه پرسی «برکسیت» زندگی روزمره شان لطمه دیده است.

او می افزاید: «در حال حاضر اصلا از بودن در اینجا خوشحال نیستیم. احساس می کنیم بریتانایی ها ما را نمی خواهند. واقعا شرایط عجیبی است. از طرف دیگر، همه ما دچار ترس و وحشت شده ایم. برخی از مشتری های ما هم که می خواستند حرفهای مد روز بزنند، می گفتند بریتانیا باید از اتحادیه اروپا خارج شود. می گفتند می خواهیم از اتحادیه اروپا بیرون برویم، چون نمی خواهیم مهاجران به اینجا بیایند. خیلی خنده دار و مضحک بود! اما بعد می گفتند: اوه بله! کارگر خانگی من لهستانی است، یا پرستار بچه هایم لهستانی است! به آنها می گویم: خب اگر شما ما را اینجا نمی خواهید، پس چه کسی اینکارها را برای شما انجام بدهد! خیلی ساده است.»

ایزابل نمی خواهد درخواست پاسپورت بریتانیایی بکند. اما اگر اوضاع بدتر شود، یا به کشور دیگری در اتحادیه اروپا می رود، یا به لهستان برمی گردد.

Insiders: After Brexit - Part 1### بلاتکلیفی مهاجران در بریتانیا

مونیکا ناورود را در منطقه لویشام لندن ملاقات می کنیم، مونیکا لهستانی است و از سال ۲۰۰۵ در لندن زندگی می کند. او تصمیم گرفته هر چه زودتر پاسپورت بریتانیایی بگیرد.

اما چگونه می توان بریتانیایی شد؟ به این منظور مونیکا جزوه آموزشی رسمی «زندگی در بریتانیا» را مطالعه می کند. در این جزوه اطلاعاتی درباره بریتانیا و درباره فرهنگ روزمره این کشور، مثل شخصیتهای برنامه های تلویزیونی کودکان، یا ساعت بیگ بن هست.

مونیکا شخصیتی خودمانی و ذهنی باز دارد. دوست دارد با دوستانش بخندد و تفریح کند، اما نتیجه رفراندوم برکسیت بر خوش بینی ذاتی او سایه افکنده است. او می گوید: «شرایط بعد از برکسیت من را نگران کرده، چون یک حالت بلاتکلیفی وجود دارد. نمیدانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد. می توانم بمانم؟ من یک وام مسکن دارم. چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ آیا مجبور می شوم آپارتمان را بفروشم و برگردم؟ نمی دانم.»

خیلی از لهستانی هایی که ملاقات کردیم از بلاتکلیفی صحبت می کنند.

برای داشتن پاسپورت بریتانیایی باید مدارک زیادی آماده کرد. مونیکا آخر هفته ها سعی می کند این مدارک را جمع آوری کند. او باید ثابت کند که طی پنج سال گذشته، مدت زیادی خارج از بریتانیا نبوده است.

یک وکیل: اروپاییان مقیم بریتانیا باید نسبت به تغییر قوانین اقامت آگاه باشند

به سراغ پاول وارگان، وکیل می رویم. او که لهستانی تبار است، یک روز پس از همه پرسی برکسیت، وبسایتی برای کمک به مهاجران به هشت زبان به راه انداخت.

اروپایی هایی که در بریتانیا زندگی می کنند می توانند از طریق این وبسایت با او تماس بگیرند و جرائم ناشی از تنفر را گزارش دهند یا اینکه در باره مشکلات مربوط به شرایط قانونی اقامتشان از پاول مشاوره بگیرند. پیام او به مهاجران این است: «نگران نباشید، اما نسبت به تغییرات قوانین مهاجرت و اقامت هم آگاه باشید!»

او به خبرنگار یورونیوز می گوید: «ترزا مِی می خواهد که جلوی حرکت آزاد شهروندان اروپا را بگیرد یا دست کم وضعیت بهتری در مذاکرات با اروپا پیدا کند در نتیجه وضعیت نامشخصی به وجود آمده است که هیچ چیز معلوم نیست. دلم می خواست می توانستم به خانواده ای که ده سال است اینجا زندگی می کند بگویم که به شما اجازه داده می شود اینجا بمانید و فکر می کنم در نهایت هم همین شود چون باید متوجه باشید که حدود یک میلیون بریتانیایی در اروپا زندگی می کنند که خواستار حقوق مشابه هستند. فکر می کنم هم به نفع اروپا و هم نفع بریتانیاست که این حقوق مشابه به دو طرف داده شود. اما نمی توانم در این باره با اطمینان کامل صحبت کنم.»

تابعیت دوگانه بریتانیایی ها پس از برکسیت ممکن است؟

خروج بریتانیا، از اتحادیه اورپا، تنها لهستانی ها، آلمانی ها، رومانیایی ها، ایتالیایی ها و اروپایی های دیگر را نسبت به زندگیشان در جزیره هراسناک نکرده است، تعداد زیادی از بریتانیایی ها مثل فرانسس و همسرش مارتین و دخترشان فیونا هم نگرانند.

فرانسس شیپسی پس از روز کاری طولانی در یکی از کتابخانه های دانشگاه لندن دو ساعت با وسایل نقلیه عمومی در راه بوده است تا به خانه برسد. او که در بریتانیا به دنیا آمده پاسپورت بریتانیایی دارد.

می گوید: «خیلی از دوستان من گفته بودند که می خواهند یک سال در اروپا زندگی و تحصیل کنند اما حالا باید برنامه شان را تغییر دهند، زیرا ممکن است این کار خیلی پرهزینه و مشکل شود.»

فرانسس، مادر فیونا می گوید: «ما کارت بیمه بهداشتی اروپایی خودمان را به روز کردیم تا در تعطیلات آن را به همراه داشته باشیم و خوشبختانه کارتمان را هنوز داریم چون هنوز در اروپا هستیم. این یکی از دلایلی است که می خواهم پاسپورت ایرلندی داشته باشم تا بتوانم در اتحادیه اروپا بمانم و از مزایای پاسپورت اروپایی بهره مند بمانم.»

مارتین همسر فرانسس اسکاتلندی است و اگر در اسکاتلند هم همه پرسی استقلال برگزار شود بکشد که یکی دیگر از پیامدهای برکسیت است. خانواده شیپسی ممکن است صاحب سه نوع گذرنامه شود: بریتانیایی، اسکاتلندی و ایرلندی.

فیونا می گوید:«من حس ایرلندی بودن ندارم. تمام طول عمرم فقط یک بار ایرلند بوده ام. همیشه خودم را اهل لندن می دانسته ام اما خوب است که این رابطه خویشاوندی با تو و پدربزرگ و مادربزرگم امکان می دهد که با دریافت گذرنامه ایرلندی که امیدوارم دریافت کنم، همچنان شهروند اروپا بمانم. با خیلی از دوستانم در دانشگاه در باره وضعیت ناشی از برگزیت صحبت کردم و این وضعیت واقعا همه دوستانم را آزار می دهد. می دانیم که خیلی به اتحادیه اروپا و بقیه کشورهای اروپایی متکی هستیم و نمی خواهیم هیچکدام از پیوندهای ما با اروپا گسسته شود.»

کار و زندگی بریتانیایی ها پس از برکسیت در ۲۷ کشور دیگر اتحادیه اروپا

در شهر زیبای لیون جایی با دیو ایلز، صاحب بار «اسموکینگ داگ» ملاقات می کنیم که انگلیسی ترین بار در شهر است. دیو تصمیم گرفته تقاضای پاسپورت فرانسوی بدهد.

دیو ما را به آپارتمانش دعوت می کند. او به اما فرم های تقریبا تکمیل شده ای را نشان می دهد که باید برای اداره تابعیت فرانسه بفرستد. دیو کارآفرین بریتانیایی سالهاست ساکن فرانسه است و در فرانسه مالیات می دهد و حتی از قبل از برکسیت هم برای این که در تعیین سیاست ها نقشی داشته باشد، به تابعیت فرانسه فکر کرده بود اما اقدام در این زمینه را مرتبا به تأخیر انداخت.

از او می پرسیم که برکسیت بر زندگی شما چه تأثیری گذاشته است؟ او می گوید: «پس از اعلام نتایج برکسیت، تصمیم گرفتم مدارک لازم را تکمیل کنم و پرونده تشکیل دهم و منتظر بشوم که چه پیش خواهد آمد. به پیامد این تصمیم برای سه فرزندم هم فکر کردم. همسرم هم که بریتانیایی است، به همین موضوع فکر می کند. مزیت های این اقدام این است که می توانم کارم را اینجا در فرانسه ادامه بدهم بدون این که نگران پیشامدهای ناشناخته باشم.»

Insiders: After Brexit - Part 2</script

<p>«اسموکینگ داگ» فقط بار نیست بلکه جایی است که همه بریتانیایی هایی ساکن لیون جمع می شوند. مدتی است که اینجا هر روز در باره رفراندوم برکسیت و عواقبش بحث و گفتگو در جریان است، و خیلی از بریتانیایی های دیگر هم می خواهند تقاضا کنند پاسپورت فرانسوی دریافت کنند. جداشدن بریتانیا از اروپا آغاز سفر تاریخی دیگری است.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا «برکسیت» به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات در لندن لطمه زیادی وارد می کند؟

پیامدهای درازمدت «برکسیت» برای اقتصاد بریتانیا در گفتگو با اقتصاددان

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت