شیمون پرز با حضور رهبرانی از سراسر دنیا به خاک سپرده شد

شیمون پرز با حضور رهبرانی از سراسر دنیا به خاک سپرده شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با حضور رهبرانی از سراسر دنیا از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، امروز جمعه در اورشلیم (بیت المقدس)، پیکر شیمون پرز رئیس جمهوری پیشین اسرائیل در آرامگاه ملی این کشور در کوه هرتسل دفن…

آگهی

با حضور رهبرانی از سراسر دنیا از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، امروز جمعه در اورشلیم (بیت المقدس)، پیکر شیمون پرز رئیس جمهوری پیشین اسرائیل در آرامگاه ملی این کشور در کوه هرتسل دفن شد.

آقای پرز چهارشنبه ۷ مهر (۲۸ سپتامبر) بر اثر سکته و خونریزی مغزی در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت:«شیمون از این اصل دفاع می کرد که صلح امنیت حقیقی است. اگر صلح باشد امنیت نیز خواهد بود. اما من در خاورمیانه از این اصل دفاع کردم که امنیت شرط اساسی در رسیدن به صلح است. می دانید در پایان به چه نتیجه ای رسیدم؟ با گذشت زمان هر دو ما درست فکر می کردیم.»

شیمون پرز انتقادهایی به سیاستهای دولت بنیامین نتانیاهو در قبال فلسطینیها داشت اما همانند نخست وزیر اسرائیل، ایران را یکی از بزرگترین تهدیدهای خاورمیانه می دانست.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت:«آخرین بازمانده از نسل بنیانگذار اسرائیل رفت. ارمغان دستاوردهایی که شیمون در طول زندگی خود کسب کرد برای هزاران نفر بود. او درک کرده بود که بهتر است تا پایان به حیات خود بر روی زمین نه با حسرت برای گذشته بلکه با رویایی که هنوز به تحقق نپیوسته ادامه دهد.»

از شیمون پرز به عنوان یکی از معماران و آخرین بازماندگانِ نسلی از سیاستمداران یاد می شود که کشور اسرائیل را بنیان نهادند و شکل دادند.

آقای پرز طراح برنامه هسته ای اسرائیل خوانده می شود اما شهرتش در جهان بیشتر بخاطر امضای معاهده اسلو با سازمان آزادی بخش فلسطین در اسلو، پایتخت نروژ، در سال ۱۹۹۳ میلادی است.

با امضای این پیمان دولت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین یکدیگر را به رسمیت شناختند و شیمون پرز، اسحاق رابین و یاسر عرفات بطور مشترک جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۴ میلادی را دریافت کردند.

محمود عباس رئیس، تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از حاضران در مراسم امروز بود. گروه حماس که نواره غزه را اداره می کند حضور آقای عباس در اورشلیم و در مراسم خاکسپاری شیمون پرز را محکوم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت