بازندگان و برندگان همه پرسی چالش برانگیز صلح در کلمبیا

بازندگان و برندگان همه پرسی چالش برانگیز صلح در کلمبیا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مخالفان توافق صلح هفته گذشته میان رهبران فارک و دولت کلمبیا از نتیجه همه پرسی روز یکشنبه خوشحالند.

آگهی

مخالفان توافق صلح هفته گذشته میان رهبران فارک و دولت کلمبیا از نتیجه همه پرسی روز یکشنبه خوشحالند. البته در این همه پرسی که با مشارکت تنها ۳۷ درصد واجدان شرایط برگزار شد، آنها با اختلاف بسیار جزئی (چهار دهم درصد) ‍پیروز شدند.

آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری سابق کلمبیا و از رهبران کارزار «نه» با تاکید بر بازنگری در زمینه توافق با شورشیان چپگرای فارک به یک «پیمان بزرگ ملی» فراخوان داده که در آن عدالت در مورد قربانیان و عاملان خشونت های مسلحانه تضمین شده باشد. او پیشتر گفته بود که اعضای فارک باید زندانی شوند و حق شرکت در هیچ انتخاباتی را ندارند. آلوارو اوریبه در واکنش به نتیجه این همه پرسی گفت: «فارغ از نه یا آری به این همه پرسی، ما همه به دنبال صلح هستیم و کسی خشونت را نمی خواهد. ما خواهان توافقی هستیم که به موجب آن خشونتی روی ندهد و فارک تحت حفاظت قرار گیرد و جرائمش از جمله قاچاق مواد مخدر و باجگیری را متوقف کند.»

این نتیجه اما حامیان پیمان صلح را به شدت غافلگیر کرد. آنتونیو سانگوین، سیاستمدار کلمبیایی و از حامیان کمپین «آری» به همه پرسی در این ارتباط گفت: «براساس این نتایج، ۵۰ درصد مردمی که پای صندوق های رای رفته اند با پیام «نفرت» و انتقام جویی و بازگشت به گذشته خود را مجاب کرده بودند.»

مشارکت پایین واجدان شرایط در این همه پرسی مهم ظاهرا به زیان حامیان توافق صلح تمام شده و این نتیجه چالش برانگیز آینده چهار سال مذاکرات صلح در این کشور آمریکای لاتین را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه پرسی در کلمبیا برای صلح با فارک؛ پیش بینی پیروزی کارزار «آری»

«تروریستی بودن» انفجار در حاشیه رالی داکار در عربستان سعودی؛ فرانسه تحقیق می‌کند

صدها پرتغالی در روز جهانی کارگر برغم قرنطینه در لیسبون گردهم آمدند