پاسخ منفی رای دهندگان کلمبیایی به توافق صلح میان دولت و فارک

پاسخ منفی رای دهندگان کلمبیایی به توافق صلح میان دولت و فارک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیروزی مخالفان توافق صلح میان دولت کلمبیا و رهبران فارک در همه پرسی روز یکشنبه گرچه موجب خوشحالی حامیان کمپین «نه» شد اما به معنای بازگشت خشونت ها به این کشور آمریکای لاتین نیست؛ خشونت های خونینی که

آگهی

پیروزی مخالفان توافق صلح میان دولت کلمبیا و رهبران فارک در همه پرسی روز یکشنبه گرچه موجب خوشحالی حامیان کمپین «نه» شد اما به معنای بازگشت خشونت ها به این کشور آمریکای لاتین نیست؛ خشونت های خونینی که ۵۲ سال دامن گیر این کشور بود.

در این همه پرسی چالش برانگیز تنها ۳۷ درصد واجدان شرایط شرکت داشتند و مخالفان (با کسب ۴۹.۷۸ درصد) تنها با اختلاف چهار دهم درصد پیروز شدند. ۱۴استان از ۳۲ استان به این همه پرسی پاسخ نه داده اند، حال آنکه بیشتر شهرهای بزرگ موافق این توافق بودند.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا با پذیرش نتیجه این همه پرسی بر ادامه آتش بس میان دولتش و فارک تاکید کرد و گفت: «بعنوان رئیس جمهور من تمام توان و اختیاراتم را برای ادامه دادن مذاکرات صلح و به نتیجه رساندن آن بکار می گیرم.»

تیموشنکو، فرمانده نیروهای انقلابی فارک هم با اظهار ناخرسندی از نتیجه این همه پرسی گفت که فارک مذاکرات صلح را کنار نمی گذارد. او افزود: «با چنین نتیجه ای ما می دانیم چالش ما بعنوان یک جنبش سیاسی جدیتر می شود و ما باید برای ایجاد صلح پایدار و باثبات قدرتمندتر شویم.»

این همه پرسی یک هفته پس از آن برگزار می شود که رهبران فارک و دولت کلمبیا پس از چهار سال مذاکره سرانجام روز بیست و هفتم سپتامبر توافقنامۀ صلح را در شهر کارتاژنا امضا کردند؛ توافقی که به اعضای فارک امکان می داد به دنیای سیاست وارد شوند و در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال ۲۰۱۸ در چارچوب یک حزب سیاسی شرکت کنند.

در جریان ۵۲ سال جنگ داخلی در کلمبیا بیش از ۲۶۰ هزار نفر کشته و دست کم ۴۵ هزار نفر نیز ناپدید شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازندگان و برندگان همه پرسی چالش برانگیز صلح در کلمبیا

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

جایگاه و مفاهیم زن و خانواده در قانون اساسی ایرلند؛ رای «نه» در صدر آرا همه‌پرسی قرار گرفت