ادامه نا امنی در افغانستان ۱۵ سال پس از سقوط امارت اسلامی گروه طالبان

ادامه نا امنی در افغانستان ۱۵ سال پس از سقوط امارت اسلامی گروه طالبان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روز دوشنبه، دو روز پیش از آغاز کنفرانس بین المللی بروکسل در مورد افغانستان، شهر قندوز شاهد درگیری شورشیان طالبان با نیروهای ارتش افغانستان بود.

آگهی

روز دوشنبه، دو روز پیش از آغاز کنفرانس بین المللی بروکسل در مورد افغانستان، شهر قندوز شاهد درگیری شورشیان طالبان با نیروهای ارتش افغانستان بود. شورشیان طالبان برای ۲۱ساعت کنترل این شهر را در دست داشتند. این اتفاق مشخص کرد که نا امنی هنوز بر این کشور سایه افکنده است.

یک روز بعد در سوم اکتبر، نیروهای دولتی افغانستان موفق شدند تا شهر قندوز با ۲۶۰ هزار سکنه را به کمک هواپیماها و نیروهای ویژه ایالات متحده از کنترل شورشیان درآورند. این موضوع نشان می دهد که ارتش آموزش دیده افغانستان هنوز قادر نیست تا به تنهایی تهدیدات شورشیان طالبان را دفع کند.

سال گذشته نیز شورشیان طالبان موفق شده بودند برای اولین بار پس از ۱۴ سال از زمان سقوط دولت اسلامی، شهر قندوز را به تصرف خود درآورند. در مدت سه روز تصرف طالبان، ۳۰۰ نفر از شهروندان این شهر به دست شورشیان کشته شدند.

سوم اکتبر همان سال و زمان اوج درگیری نیروهای ارتش با شورشیان طالبان، بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز توسط یک جنگنده آمریکایی بمباران شد. در این حادثه ده ها نفر زخمی و ۴۲ تن از جمله سه کودک کشته شدند. ناتو و مقامات آمریکا از روی دادن چنین حادثه ای عذرخواهی کردند اما سازمان پزشکان بدون مرز خواستار تحقیقات رسمی در این مورد شد. در سالهای اخیر قندوز تنها شهر بزرگی نیست که مورد حمله طالبان قرار گرفته است. در پایان سال ۲۰۱۵ نیروهای شورشی طالبان موفق شده بودند که کنترل منطقه ای بزرگ در اطراف لشکرگاه در مرکز ایالت هلمند را بدست گیرند. با وجود باز پس گیری شهر توسط نیروهای دولت، درگیری و کشمکش در اطراف این منطقه تا به امروز ادامه دارد.

کابل پایتخت افغانستان نیز از زمان سقوط دولت طالبان بارها توسط مورد حمله های تروریستی و انتحاری این گروه قرار گرفته است. در ما ه آوریل امسال انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در مقابل ساختمان دولتی، ۶۴ کشته و ۳۵۰ زخمی به جای گذاشت.

طالبان و حملات مستمر او تنها مشکل دولت افغانستان نیست. شهرستان «اچین» در ایالت ننگرهار در شرق افغانستان، مرکز استقرار ۱۵۰۰ نفر از نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) است.

موقعیت حساس افغانستان و حمله های مداوم طالبان باعث شد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مورد تعدیل نیروهای نظامی ایالات متحده در این کشور تجدید نظر کند.

آقای اوباما در ماه ژوئن امسال گفت: «به جای کم کردن نیروهای آمریکا به ۵۵۰۰ نفر، دولت آمریکا قصد دارد تا سال آینده و تا پایان دوره ریاست جمهوری من، ۸۴۰۰ نیرو را در افغانستان حفظ کند.»

در ماه می سال ۲۰۱۶ و در خاک پاکستان، نیروهای آمریکایی موفق به کشتن ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان شدند. پس از مدتی ملا هیبت الله آخوندزاده بعنوان جانشین او رهبری این گروه را در دست گرفت. او با اشغالگر خواندن نیروهای آمریکایی از آنها خواست تا خاک افغانستان را ترک کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد