تظاهرات گروهی از شهروندان افغانستان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی بروکسل

تظاهرات گروهی از شهروندان افغانستان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی بروکسل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که کنفرانس بین المللی بروکسل به میزبانی دولت افغانستان و اتحادیه اروپا برای جلب کمک‌های بین‌المللی به افغانستان برگزار شد، صدها نفر در اعتراض به «تبعیض‌های حاکم» در تخصیص منابع دولتی، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بیشتر حاضران در این تظاهرات، از شهروندان مهاجر افغانستانی طرفداران «جنبش روشنایی» بودند؛ جنبشی که با اعتراض به تغییر مسیر خط انتقال برق توتاپ افغانستان شکل گرفت.

محمود یعقوب طهماسبی، یکی از حاضران در این تجمع درباره مطالبات معترضان به یورونیوز گفت: «موضوع اعتراض در کل در مورد تبعیض علیه هزاره‌ها و پروژه توتاپ در افغانستان بود. [با این حال] پس از یک دهه کمک از طرف جامعه بین‌المللی، تمام مناطقی که به جامعه هزاره مربوط می شود، از بی عدالتی مزمن رنج می برد.»

آقای طهماسبی با اشاره به وجود امنیت نسبی در برخی مناطق افغانستان افزود: «در صورتی که هر جا کمتر جنگ باشد باید بهتر آباد شود … ولی کسانی که در این تجمع شرکت کرده بودند بر این عقیده اند که برآیند آبادانی مناطق هزاره [نشین] نه‌تنها مثبت نبوده، بلکه منفی بوده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتراضی به توافق عودت پناهجویان به افغانستان هم در این تجمع مطرح شده است، گفت:‌ «بله اعتراض شد. البته شخصا فکر می‌کنم توافقنامه تقریبا فقط به نفع اشخاص داخل حکومت افغانستان و شرکای اروپایی افغانستان هست. در صورتی که دولت افغانستان توافق نامه‌ایی را امضاء کرده که هیچ امکاناتی برای اجرای آن را ندارد و یک بازی برد برای اروپا و باخت برای مهاجرین افغانستانی است.» وی با اشاره به حمله طالبان به قندوز گفت که معتقد است دولت افغانستان در شرایط حاضر، امکان برقراری امنیت برای شهروندان این کشور را ندارد.»

رهبران جنبش روشنایی افغانستان، مطالبه اصلی خود را «انکشاف متوازن منابع و ثروت‌ها» برای تمام شهروندان این کشور توصیف می‌کنند.

معترضان به نحوه تخصیص کمک‌های مالی در بروکسل اعلام کردند که این تجمع «برای طرح مطالبه‌ای انسانی، عدالت، برابری و رواداری» برگزار شده تا «جهان بداند که از ستم و تبعیض به ستوه »آمده‌‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشاورزان معترض در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با پلیس درگیر شدند

آغاز ریاست دوره‌ای بلژیک بر شورای اتحادیه اروپا؛ بروکسل اولویت‌ها و برنامه ۶ ماهه خود را اعلام کرد

عامل کشتن دو شهروند سوئدی در بروکسل در پی تیراندازی پلیس بلژیک کشته شد