یمن؛ نگرانی از وقوع فاجعه انسانی در آینده نزدیک

یمن؛ نگرانی از وقوع فاجعه انسانی در آینده نزدیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در میان بی تفاوتی جامعه بین المللی نسبت به حوادث یمن، از ماه مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۶۰۰۰ نفر در این کشور کشته شده اند.

آگهی

در میان بی تفاوتی جامعه بین المللی نسبت به حوادث یمن، از ماه مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۶۰۰۰ نفر در این کشور کشته شده اند. روز گذشته، برخورد یک گلوله توپ به بازاری در شهر تعز باعث کشته شدن ۱۰ نفر از جمله شش کودک و زخمی شدن تعداد زیاد از مردم شد. کمیساریای عالی حقوق بشر اعلام کرد که این حمله از جانب شورشیان حوثی صورت گرفته بود.

درگیری های داخلی یمن میان شیعیان حوثی از شمال یمن با طرفداران عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور – مدت هاست به عربستان سعودی پناه برده – پس از رسیدن جنبش های موسوم به بهار عربی به این کشور شعله ور شد. - تاریخ معاصر یمن در یک نگاه بدین شرح است:*

- یمن جنوبی و یمن شمالی در سال ۱۹۹۰ متحد شدند و علی عبدالله صالح رئیس جمهوری کشور شد.

- با رسیدن جنبش های بهار عربی به یمن، علی عبدالله صالح در سال ۲۰۱۱ مجبور به کناره گیری از مقام خود شد.

- در سال ۲۰۱۲ عبد ربه منصور هادی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

- حوثی ها، شیعیان مستقر در شمال یمن اعتراضات خود را از سر گرفته و در سال ۲۰۱۴ موفق به تصرف صنعا، پایتخت این کشور شدند.

- آقای منصور هادی در ماه مارس ۲۰۱۵ از کشور گریخت و به عربستان سعودی پناهنده شد.

- حوثی ها، مخالفان پیشین علی عبدالله صالح، با او متحد شده و در کنار طرفداران دشمن سابق خود در برابر حامیان آقای منصور هادی می جنگند. رئیس جمهور سابق و حامیان وفادار او که حالا از حمایت حوثی ها برخوردارند امید بازگشت و در دست گرفتن مجدد حکومت را دارند.

مذاکرات مداوم سازمان ملل و حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان هیچگونه توفیقی در پایان دادن به این درگیری ها نداشته اند.جنگنده های عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ بطور مداوم مناطق مشکوک به حضور حوثی ها را بمباران هوایی کرده اما تلفات این حملات بیشتر از میان غیر نظامیان این کشور بوده است.

در حال حاضر نه تنها هیچ چشم انداز امیدوارکننده ای نسبت به پایان درگیری ها، توافق سیاسی و بازگرداندن آرامش به یمن وجود ندارد بلکه نگرانی نسبت به بحران انسانی در این کشور روز به روز بیشتر می شود.

روز دوشنبه رئیس عملیات بشردوستانه سازمان ملل در بازدید از یمن از وضعیت این کشور به شدت اظهار نگرانی کرد: «ما باید از آن چه در این کشور در حال وقوع است جلوگیری کنیم در غیر این صورت به زودی با قحطی رو به رو خواهیم شد. ما نیاز به تسهیلات بیشتر و بهتر در همه سطوح داریم. چه در صنعا و چه در شهر حدیده یا شهرهای دیگر. مقامات مسئول هر کسی می خواهند باشند باید بتوانند تسهیلات مناسب در اختیار ما بگذارند نه اینکه با موانع اداری جلوی کار ما را سد کنند و به ما بی اعتماد باشند.»

یمن کشوری است که حتی پیش از درگیریهای داخلی و جنگ نیز فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان محسوب می شد. به گفته سازمان ملل ۸۰ درصد از جمعیت یمن نیاز به کمک های بشردوستانه دارند. طبق گزارش یونیسف نیز، سه میلیون نفر در این کشور نیاز به کمکهای فوری غذایی دارند و حدود یک میلیون کودک یمنی از سوءتغذیه رنج می برند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کندوکاو در جنگ فراموش شده یمن

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت

حمله حوثی‌ها به یک کشتی با پرچم لیبریا؛ حملات آمریکا و بریتانیا در غرب یمن ۱۱ کشته بر جا گذاشت