تصویب قطعنامه همکاری با ایران در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا

تصویب قطعنامه همکاری با ایران در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا
Copyright 
نگارش از مهران احمدی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا روز پنجشنبه در قطعنامه ای ضمن استقبال از گسترش روابط تجاری با ایران بر لزوم گفتگوهای جامع، همیارانه، انتقادی و سازنده بین دو طرف تاکید کرد.

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پس از به بحث گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه «استراتژی اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای» به آن رای مثبت داد.

در این قطعنامه ضمن ابراز حمایت از گسترش روابط تجاری با ایران، بر لزوم ایفای نقش فعال اتحادیه اروپا در زمینه کاهش تنش بین ایران و عربستان تاکید شده است.

هرچند در این قطعنامه به اختلاف اتحادیه اروپا با ایران در زمینه اجرای حکم اعدام اشاره شده، اما لزوم گسترش همکاری های دو طرف در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز مورد تاکید قرار گرفته است. کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا از نمایندگان مجلس ایران خواسته است اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند.

در این قطعنامه بر اجرای دقیق و کامل «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و حفظ فضای مذاکرات در راستای تامین منافع کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران تاکید شده است. گسترش گام به گام همکاری ها با ایران همراه با اعتمادسازی از دیگر مواردی است که در این قطعنامه به آن اشاره شده است.

پیش نویس قطعنامه «استراتژی اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای» توسط ریچارد هوویت، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا تهیه شده بود. ریچارد هوویت عضو حزب کارگر بریتانیا است که رهبری آن را جرمی کوربین برعهده دارد.

این قطعنامه با ۳۷ رای مثبت و ۱۵ رای مخالف و هشت رای ممتنع اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا تصویب شد. پارلمان اروپا بین روزهای ۲۴ تا ۲۷ اکتبر (سوم تا ششم آبان) در مورد این قطعنامه رای گیری خواهد کرد.

Press release: EP_ForeignAff</a> puts forward new ideas on EU - <a href="https://twitter.com/hashtag/Iran?src=hash">#Iran</a> relations <a href="https://t.co/oS5jrpTIHn">https://t.co/oS5jrpTIHn</a> <a href="https://twitter.com/richardhowitt">richardhowitt

— AFET Committee Press (@EP_ForeignAff) 6 octobre 2016

در پیش نویس سند «استراتژی اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای» از گسترش روابط پارلمان اروپا با مجلس شورای اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر و همچنین مبارزه با تروریسم به عنوان امری مهم نام برده شده است.

پیش نویس این سند در بخش تجاری ضمن اشاره به هدف ایران برای دستیابی به رشد اقتصادی سالانه هشت درصد، از سرمایه گذاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان امری کلیدی برای دستیابی تهران به این هدف نام برده شده است. در پیش نویس این سند همچنین از ایران به عنوان “بزرگترین اقتصاد غیرعضو در سازمان تجارت جهانی” نام برده شده و از تلاش برای توافق بر سر معاهده دوحانبه تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا حمایت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد

معاون وزیر خارجه ایران در ابوظبی با طرف‌های اروپایی عضو برجام دیدار کرد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره گسترش دامنه تحریم‌های ایران به توافق رسیدند