هما هودفر: بازجویان برای شکنجه، موسیقی تشییع جنازه همسرم را پخش کردند

هما هودفر: بازجویان برای شکنجه، موسیقی تشییع جنازه همسرم را پخش کردند
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هما هودفر استاد دانشگاه کانادا که تابعیت دوگانه ایرانی کانادایی دارد و اخیرا از زندان اوین آزاد شده، در مونترآل کانادا با خبرنگار شبکه خبری سی‌بی‌سی مصاحبه‌ای کرده و طی آن از دوران بازداشت خود در ایران و نحوه بازجویی‌ها و شکنجه‌هایش سخن گفته است.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌سی، خانم هودفر گفته است که به لحاظ روحی و روانی وی را به‌شدت تحت فشار روانی قرار دادهٰ‌اند. وی گفته است: «خود را آماده می‌کردم که چندین سال حبس را تحمل کنم، حتی تا ۱۵ سال. این آن میزان مجازاتی بود که به من می‌گفتند.»


هما هودفر پس از ۱۱۲ روز بازداشت به‌طور ناگهانی آزاد شد و از طریق عمان به کانادا بازگشت

این استاد دانشگاه در ادامه از بازجوهایی گفته که او را به طرق مختلف شکنجه می‌کردند: «تلاش داشتند تا من را از نظر روحی بشکنند. این بدترین قسمت ماجرا بود. زمانی را به یاد می‌آورم که موسیقی را از مراسم تشیع جنازه شوهرم که در دسامبر ۲۰۱۴ میلادی فوت کرد را از روی آی‌پد من برداشته بودند و برایم پخش می‌کردند. یکی از تکنیک‌های آنان این است که شما را به گریه وادارند. آنان این موسیقی را برایم می‌گذاشتند، موسیقی‌ای که زمانی که شوهرم را از آپارتمان‌مان در مونترال پس از مرگش بیرون می‌بردند پخش می‌شد. این سخت‌ترین لحظاتی بود که با آنان داشتم.»

#هما_هودفر که روز دوشنبه از سوی ایران آزاد شد در حال پیاده شدن از هواپیما در عمان pic.twitter.com/NHsuhDGMct

— Iranian Diplomacy (@IRDiplomacy) September 26, 2016

وی همچنین گفته است که بازجویانش او را تهدید کرده بودند که جنازه‌اش را به کانادا خواهند فرستاد. خانم هودفر گفته است: «دادستان من را متهم کرد که خود را درگیر فمینیسم کرده‌ام اما من گفتم چنین چیزی جرم محسوب نمی‌شود و در نتیجه مقام‌های قضایی اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم علیه امنیت ملی را بدون هیچ مدرکی به من نسبت دادند.»

خانم هودفر می‌گوید بازجویانش او را تهدید کردند که جنازه‌اش را به کانادا خواهند فرستاد

هما هودفر که ۶۵ سال سن و تابعیت کانادایی، ایرلندی و ایرانی دارد ماه فوریه (بهمن ١٣٩٤) برای دیدار با خانواده خود به ایران رفت و نیروهای امنیتی او را یک ماه بعد در ماه مارس (اسفند) بازداشت کردند. اما هفته گذشته خانم هودفر به‌صورت ناگهانی از زندان آزاد شد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه پنجم مهر ماه گفت: «هما هودفرد استاد بازنشسته دانشگاه‌های کانادا که بر اساس برخی اتهامات در ایران بازداشت بود به دلایل انسان‌دوستانه از جمله بیماری آزاد شد و از طریق کشور عمان به کانادا بازگشت.»


هما هودفر (نفر وسط) در کنار اعضای خانواده‌اش

هنگامی که خانم هودفر بازداشت بود، خانواده وی در بیانیه‌ای از بیماری او خبر داده و گفته بودند که خانم هودفر به دلیل از دست دادن سریع سلامتش در بیمارستان بستری شده است. در دوران بازداشت راشنا میشرا، سخنگوی وزارت خارجه کانادا اعلام کرده بود که دولت این کشور فعالانه در حال پیگیری بازداشتهما هودفر است.

آزادی خانم هودفر هم‌زمان با اظهارات مقام‌های ایرانی و کانادایی برای لزوم ازسرگرفتن روابط دو کشور صورت گرفت. کانادا حدود پنج سال پیش سفارت‌خانه‌اش را در تهران بست و روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هما هودفر «به دلایل انسان دوستانه» آزاد شد

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟