کلاه سفیدهای سوریه چه کسانی هستند

کلاه سفیدهای سوریه چه کسانی هستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«دفاع غیرنظامی سوریه» که با نام «کلاه سفیدها» نیز شناخته می شود، سازمانی برای حمایت و نجات جان شهروندان این کشور است.

آگهی

«دفاع غیرنظامی سوریه» که با نام «کلاه سفیدها» نیز شناخته می شود، سازمانی برای حمایت و نجات جان شهروندان این کشور است. اعضای این سازمان داوطلب و غیرمسلح هستند و اغلب در ویدئوهای غیرحرفه ای در حال برداشتن آوار و نجات افراد دیده می شوند. آنها از سال ۲۰۱۳ تا کنون در مناطق بمباران شده سوریه حضور یافته و قربانیان را از زیر ساختمان های ویران شده نجات می دهند.

سازمان دفاع غیرنظامی سوریه خود را غیر سیاسی می خواند، اما روسیه و دولت دمشق آن را به پیوند با تروریست ها متهم می کنند. این سازمان در مناطقی حضور می یابد که از کنترل نیروهای دولتی سوریه بیرون است. رائد صالح، رئیس این سازمان در واشنگتن با اعلام این که بخش شرقی حلب زیر بمب ها آوار شده، خواستار کمک به این منطقه شد: «در هشت روز گذشته شاهد حملات وحشیانه به حلب بودیم. شهر حلب ۱۷۰۰ بار هدف حمله هوایی قرار گرفته که ۱۹ مورد آن با بمب های بشکه ای و ۲۰۰ مورد دیگر با بمب خوشه ای و سلاح های دیگری بوده که استفاده از آنها در جهان ممنوع است.»

داوطلبان این سازمان که شمارشان به حدود سه هزار نفر می رسد، از نقاط مختلف سوریه آمده اند و شامل مرد و زن، نانوا، معلم و مهندس و غیره هستند.

رائد صالح همچنین گفت: «ما امروز در شهر حلب ۱۲۰ داوطلب کلاه سفید داریم. ۱۲ نفر از آنان مجروح شده اند. ما در تلاشیم تا در حلب دوره های آموزشی بگذاریم و نیروهای داوطلب جدید جذب کنیم زیرا دور جدید حملات وحشیانه در این شهر بی سابقه بوده است.»

داوطلبان این سازمان هفته گذشته در شهر ادلب یک زن و کودک را زنده از زیر آوار بیرون آوردند. در حمله هوایی ارتش سوریه به ادلب ۲۱ نفر کشته شدند. دختربچه نجات یافته دست کم دو ساعت زیر آوار مانده بود. تصویر وحیده، دختربچه چهار ماهه و گریه امدادگری که او را نجات داد، در رسانه های جهان منتشر شد.

بنا بر آمار منتشر شده در وبسایت کلاه سفیدها، این گروه از سال ۲۰۱۳ تا کنون ۶۲ هزار نفر را نجات داده و ۱۴۲ نفر از اعضا خود را در این راه از دست داده است.

روز جمعه دوم مهر ماه سه مرکز از چهار مرکز این سازمان در حلب مورد حمله هوایی قرار گرفت. به گفته ناظران حقوق بشر سوریه فناوری هدف گیری دقیق در این حمله تنها در اختیار روسیه می تواند باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گریه امدادگر سوری با نوزادی در بغل

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است