نِپسابادشاق، مهمترین روزنامۀ چپ مجارستان تعطیل شد

نِپسابادشاق، مهمترین روزنامۀ چپ مجارستان تعطیل شد
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حدود ۲ هزار مجار روز شنبه در بوداپست، پایتخت مجارستان در اعتراض به تعطیلی روزنامه «ننِپسابادشاق»، مهمترین روزنامه چپ در این کشور و در دفاع از آزادی مطبوعات تظاهرات…

آگهی

حدود ۲ هزار مجار روز شنبه در بوداپست، پایتخت مجارستان در اعتراض به تعطیلی روزنامه «ننِپسابادشاق»، مهمترین روزنامه چپ در این کشور و در دفاع از آزادی مطبوعات تظاهرات کردند.

نِپسابادشاق (آزادی مردم) با ۶۰ سال قدمت روزنامه منتقد سیاست های دولت رستگرای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است.

آندریاس مورانی، سردبیر نِپسابادشاق گفت:«در هر جای اروپا خصوصا در مجارستان وجود چنین روزنامه ای لازم است. در تلاش و تکاپو و در حال مذاکره با مدیریت شرکت مدیاوورکز هستم.»

سوسیالیست های مخالف دولت و فعالان مدنی مجارستان بسته شدن این روزنامه را «روزی سیاه برای مطبوعات» می دانند.

مدیاوورکز مالک این روزنامه که خود زیرمجموعه ای از شرکت اتریشی «ویینا کپیتال پارتنرز» است می گوید این روزنامه ۱۰۰ هزار خواننده خود را از دست داده و در ده سال گذشته متحمل ۱۶.۷ میلیون یوروی زیان شده است و تا بازتعریف فرمول و مدلی جدید، چاپ نخواهد شد.

مجارهای منتقد می گویند روزنامه های عمده کشور را به بلندگوی دولت تبدیل کرده اند و رسانه ها و مطبوعات بخش خصوصی هم توسط الیگارشی و چهره های نزدیک به دولت خریداری شده اند.

یک زن معترض مجار گفت:«در چند سال اخیر شاهد تلاش هایی برای از بین بردن آزادی مطبوعات و نابودی رسانه های مختلف بوده ایم. اما این بار فرق می کند.»

یک شهروند مجارستان هم گفت:«به نظرم نمی توان در هیچ کشور دموکراتیک، روزنامه ای با این اهمیت را یک شبه حذف کرد و کنار گذاشت.»

آندریا هایاگوش، خبرنگار یورونیوز از بوداپست در خصوص کارکنان روزنامه نِپسابادشاق می گوید:«روزنامه نگاران می دانستند که دفتر و محل کارشان از روز یکشنبه جابجا و عوض می شود، اما آنها اکنون حتی نمی دانند که آیا قادر به ادامه کارشان خواهند بود یا نه، و اگر آری، تحت چه شرایطی!»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئویی ۳۶۰ درجه از واکنش مجارها به بسته شدن یک روزنامه

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟