عضویت افغانستان در برنامه صندوق بین المللی پول

عضویت افغانستان در برنامه صندوق بین المللی پول
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت مالیه افغانستان می گوید که این کشور به یک دستاورد مهم دست یافته و توانسته است عضویت در برنامه سه ساله صندوق بین المللی پول را بدست آورد. براساس این برنامه، صندوق بین المللی در همکاری با افغانستان برای رسیدن به رشد اقتصادی تلاش کرده، بسترهای مناسب سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می کند.

پس از بازگشت هیأت بلند پایه ی حکومت وحدت ملی از بروکسل و دریافت تعهد کمک های پانزده میلیارد دالری در کنفرانس بروکسل، وزارت مالیه امیدوار است که با عضویت در برنامه صندق بین المللی پول، نحوه هزینه کرد این کمکها را شفاف کند. نحوه هزینه کرد این کمکها بطور عادلانه که به رشد اقتصادی در تمام مناطق افغانستان بینجامد، یکی از خواسته های فعالان مدنی و تظاهرکنندگان در نشست بروکسل اعلام شده است.

تعهد افغانستان

اجمل حمیدعبدالرحیمزی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان روز یکشنبه در نشست خبری دستاوردهای نشست بروکسل اظهار داشت: «دولت افغانستان به جامعه جهانی تعهد نموده که پول کمک شده را بر اساس اولویت های مردم افغانستان با در نظرداشت موثریت و مثمریت به مصرف خواهند رساند.»

عبدالحمید اعتمادی، استاد اقتصاد و مدیریت در این باره به یورونیوز گفت: «اولویت نیازهای افغانستان، اشتغال است که هم می تواند به تامین امنیت در افغانستان منجر شود و هم زمینه توسعه متوازن را فراهم کند. امروز، گروه های تروریستی بخشی از نیروهای خود را از بین جوانان بیکار افغانستان تامین می کند.» وی افزود: «اشتغال زایی با حمایت از بخش خصوصی فراهم می شود و هر چند که حمایت از بخش خصوصی یکی از سیاست های کلان افغانستان است اما بسترسازی نشده است. امروز دانشگاه های خصوصی به عنوان یکی از نهادهای بخش خصوصی افغانستان که هم تربیت کننده نیروی متخصص و هم یک نهاد علمی و اقتصادی محسوب می شود برای ادامه فعالیت های خود از طرف وزارت مالیه با مانع سازی هایی مواجه شده اند.»

به گفته این استاد دانشگاه، دولت باید با استفاده از نیروهای توانمند بستر سازی برای بخش خصوصی را فراهم کند، با نیروهای فعلی که ناکارآمدی شان آشکار است نمی توان بخش خصوصی را حمایت کرد. تا زمانیکه دولت چنین بستری را فراهم نکند همکاری صندوق بین المللی پول در نحوه هزینه کرد کمکها موثریت لازم را نخواهد داشت.

افزایش عایدات افغانستان

سخنگوی وزارت مالیه افغانستان، در بخش دیگری از سخنانش عایدات/ درآمدهای مالی افغانستان را در نه ماه نخست امسال، ۱۳۲ میلیارد افغانی اعلام کرد و افزود: «این مقدار عایدات افغانستان، سه ماه زودتر از زمان تعیین شده یعنی پایان سال میلادی، بدست آمده است. براساس هدف مالی، دولت افغانستان باید طی یک سال بتواند ۱۳۲ میلیارد افغانی درآمد داشته باشد.

عبدالرحیمزی، افزایش عایدات افغانستان را ناشی از مبارزه با فساد اداری و بکارگیری نیروهای متخصص و شایسته می داند.

دولت افغانستان تعهد دارد که از کمک های اختصاص داده شده در کنفرانس بروکسل، برای تقویت زیر بناها، بخش زراعت، مسکن، بهبود سیستم انرژی و آب و توانمندسازی زنان استفاده کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوهای آتش‌بس در آستانه فروپاشی؛ اسرائیل در مذاکرات قاهره شرکت نکرد

با رای پارلمان، شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان برگزیده شد

«نشانه‌های پیشرفت مذاکرات برای توقف ۲ ماهه جنگ غزه»؛ منابع آمریکایی: توافق دور از دسترس نیست