داعش مسئولیت حمله به عزاداران تاسوعا در کابل را به عهده گرفت

داعش مسئولیت حمله به عزاداران تاسوعا در کابل را به عهده گرفت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گروه دولت اسلامی (داعش) افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه تلگرام، مسئولیت حملات خونبار سه‌شنبه به عزاداران کابل را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخه «ولایت خراسان» داعش مستقیما مسئولیت این دو حمله – که دست‌کم ۱۹ قربانی برجای گذاشت را- قبول کرده است. طالبان افغانستان پیشتر هرگونه مداخله خود در این حملات را رد کرده بود.

عصر سه‌شنبه ابتدا حمله به زیارتگاه سخی در کابل، ۱۴ کشته و ۴۳ مجروح بر جا گذاشت. به گفته شاهدان عینی این حمله که با وقوع یک انفجار آغاز شد با تیراندازی همراه بود و حدود ساعت هشت شب به وقت محلی رخ داد.

یکی از مجروحان این حمله شاهد حمله فردی با لباس و کلاه نظامی و مسلح به کلاشنیکوف بوده که به سوی حاضران شلیک می کرده است. وی می گوید هنگامی که فرد مهاجم در حال تعویض خشاب سلاح خود بوده از او خواسته است که به سوی او و نوزاد شش ماهه اش شلیک نکند.

Retweeted Björn Stritzel (bjoernstritzel</a>):<br><br>Afghanistan: ISIS claims the attack on a Shia Hazara shrine in Kabul … <a href="https://t.co/GsR6jimXjn">pic.twitter.com/GsR6jimXjn</a></p>&mdash; رحيم ابو غنيم (DelliRahim) October 12, 2016

بنا به اعلام صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور (داخله) ساعاتی پس از حمله اول، یک مهاجم دیگر شماری از عزاداران مسجد چهاریار در منطقه کارته چهار پایتخت را به گروگان گرفت.
هنوز گزارشی در مورد شمار قربانیان احتمالی دومین حمله منتشر نشده است.

به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان هر دو عامل این حملات جداگانه به دست نیروهای امنیتی کشته شده اند.

داعش برای نخستین بار و با نام «ولایت خراسان» در ژانویه سال ۲۰۱۵ در افغانستان اعلام موجودیت کرد. فعالیت‌های این گروه تاکنون عمدتا به ولایت ننگرهار در شرق و در نزدیکی مرز پاکستان محدود بوده است با این حال، این گروه تروریستی در مردادماه/ اسد امسال، با انفجار بمب در جریان تظاهرات «جنبش روشنایی» در کابل بیش از هشتاد شهروند را به قتل رساند.

همزمان با تنظیم این گزارش، خبر کشته شدن دست‌کم ۱۴ عزادار عاشورا در ولایت بلخ، واقع در شمال افغانستان در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد.

#Afghanistan > Au moins 14 morts dans un attentat anti-chiite à Balkh pic.twitter.com/GfJJYOX7NC

— iTELE (@itele) October 12, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

روسیه از انجام «عملیات ضد تروریستی» در داغستان خبر داد

تبعات حمله تروریستی به کنسرتی در مسکو: کارگران مهاجر در حال فرار از روسیه هستند