معضل تبادل اسرا میان اوکراین و مناطق جدایی طلب

معضل تبادل اسرا میان اوکراین و مناطق جدایی طلب
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برای اجرای کامل توافقنامه موسوم به مینسک با هدف پایان دادن به جنگ میان جدایی طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای اوکراینی هنوز راه درازی در پیش است.

آگهی

برای اجرای کامل توافقنامه موسوم به مینسک با هدف پایان دادن به جنگ میان جدایی طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای اوکراینی هنوز راه درازی در پیش است. در این میان، آزادی اسیران جنگی به یکی از پیچیده ترین مسائل تبدیل شده است زیرا دو طرف آمار ضد و نقیضی از اسیران خود می دهند.

تا زمانی که مقامات کی یف و جدایی خواهان بر سر آمار اسیران خود به توافق نرسند، سازمان امنیت و همکاری اروپا که میانجی آشتی دو طرف است نخواهد توانست آنان ملزم به تبادل اسرا کند.

به نظر می رسد هر یک از دو طرف، برای امتیاز گرفتن از دیگری در سایر مسائل، این مسئله را مسکوت گذاشته است. این مسائل شامل انتخابات در منطقه جدایی طلب اوکراین و تسلط کامل اوکراین بر مرز خود با روسیه است.

زن یکی از اسرای اوکراینی می گوید: «متأسفانه گفتگوهای مینسک هیچ ثمری نداشت. برای همین ما از اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری و نیز از همه جامعه جهانی می خواهیم که ما را برای حل این معضل یاری کنند.»

عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر می گویند هر دو طرف، شهروندان غیرنظامی را خودسرانه بازداشت کرده و بعضی از آنها را ماه ها در انفرادی هایی حبس کرده اند که مقامات رسمی حتی جای آنها را نمی دانند.

ولادیمیر ژمچوگوف که در جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک زندانی بوده می گوید که در مدت ۱۱ ماه اسارتش، شکنجه شده است: «به من گفتند اظهار پشیمانی کن تا با تو بهتر رفتار کنیم. گفتم به نظر من، شما خائن هستید و یک رژیم اشغالگر درست کرده اید و من نمی خواهم خیانت کنم.»

نیکلای واکاروک، کارگر معدن ذغال سنگ می گوید یک شهروند بی گناه و بداقبال بوده که به مدت یک سال و نیم به اسارت اوکراین در آمده است. او می گوید در هنگام تفتیش مأموران از خانه اش در جبهه اوکراینسک دستگیر و در بازداشتگاه خارکیف نگهداری می شده. او همچنین تأیید می کند که به طور مرتب کتک می خورده تا اعتراف کند که جدایی طلب است: «وقتی در ویدئویی دیدم که اداره امنیت اوکراین به افرادی اجازه می دهد تا از آن مکان بازدید کنند، تمام اتاق های آن را شناختم. اما کسی در آن نبود. این یعنی افراد را در مکان دیگری پنهان کرده بودند. آنها را پنهان کرده بودند چون اگر آزاد می شدند به نحوی از انحا، مثلا از طریق شبکه های اجتماعی، تاکنون راه ارتباطی با بیرون می یافتند.»

عفو بین الملل در گزارش خود مربوط به اسرای جنگی می گوید واکاروک یکی از ۱۳ اسیری بوده که در ماه ژوئیه گذشته از بازداشتگاه خارکیف آزاد شده است. دولت کی یف جدایی طلبان را متهم می کند که به از طریق اسرا باج خواهی می کنند و آنها را وا می دارند درخواستِ عفو کنند و استقلال دولت محلی آنان را به رسمیت بشناسند. جالب اینجاست که تا پیش از توافقنامه مینسک، اسرا راحت تر مبادله می شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟