تائید انتخاب آنتونیو گوترش بعنوان دبیر کل جدید سازمان ملل متحد

تائید انتخاب آنتونیو گوترش بعنوان دبیر کل جدید سازمان ملل متحد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آنتونیو گوترش، نخست وزیر پیشین پرتغال روز پنجشنبه سیزدهم اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل، به طور رسمی به عنوان دبیرکل جدید این سازمان انتخاب شد .

آگهی

آنتونیو گوترش، نخست وزیر پیشین پرتغال روز پنجشنبه سیزدهم اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل، به طور رسمی به عنوان دبیرکل جدید این سازمان انتخاب شد .

آقای گوترش در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «من از چالش های سازمان ملل و از محدودیت های دبیر کلی سازمان مطلع هستم. در بیش از ده سال خدمتم شاهد رنج آسیب پذیر ترین مردم بر روی زمین بوده ام. از مناطق جنگی و اردوگاه های پناهجویان بازدید کرده ام. مکان هایی که باید در مورد آنها پرسید که چه بلایی بر سر شان و ارزش انسان آمده است؟»

آقای گوترش در ده سال خدمت خود بعنوان کمیسر ارشد در امور پناهندگان ملل متحد، بارها از کشورهای غربی خواست که میزان کمک های خود را برای رسیدگی به امور پناهندگان و مهاجران افزایش دهند.

بان کی مون دبیر کل کنونی سازمان ملل در جلسه مجمع عمومی روز پنجشنبه در حمایت از آقای گوترش گفت: «هر چه بیشتر فکر می کنم میبینم که او بهترین گزینه برای این مقام است. چرا که در خط مقدم مشکلات و درگیریهای مسلحانه، رنج انسانها را به چشم دیده است. در ده سال گذشته که ایشان بعنوان کمیسر ارشد در امور پناهندگان فعالیت کرده، شاهد بی خانمان شدن میلیون ها انسان بوده است.»

«آنتونیو مانوئل دی الیویرا گوترش» بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست وزیر پرتغال بود و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نیز در پست کمیسر ارشد سازمان ملل در امور پناهندگان فعالیت می کرد.

این سیاست مدار پرتغالی از اول ژانویه ۲۰۱۷ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به مدت پنج سال در مقام دبیرکلی سازمان ملل فعالیت خواهد کرد. دوره دوم ریاست پنج ساله بان کی مون، دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد روز سی و یکم دسامبر به پایان می رسد.

آقای بان کی مون سال ۲۰۰۱ ریاست دفتر کره جنوبی در سازمان ملل متحد را بعهده گرفت، در سال ۲۰۰۴ به مقام وزیر امور خارجه کشورش انتخاب شد و از اول ژانویه ۲۰۰۷ به سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد برگزیده شد.

در مرحله اول این انتخاب روز چهارشنبه ۵ اکتبر، پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک رأی گیری مخفی به نامزدهای این مقام رأی دادند که آقای گوترش بدون رای منفی و با دو رای ممتنع اکثریت آراء را کسب کرد. سپس وی امروز در مجمع عمومی سازمان ملل رای ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی را بدست آورد و نهمین دبیر کل سازمان ملل متحد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش: تمام تلاشم را برای کمک به قربانیان جنگ و بی عدالتی به کار خواهم بست

آنتونیو گوترش، گزینه شورای امنیت برای دبیرکلی سازمان ملل متحد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد